Heerenveen: hét logistieke knooppunt

Gemeente Heerenveen

Je zult als gemeente maar liggen aan de kruising van twee autosnelwegen voor vitale verbindingen noord-zuid en oost-west. In Heerenveen kruisen de A7 en de A32 elkaar. Is het gek dat uitgerekend hier de logistieke ontwikkelingen snel gaan?

Ruimte voor logistiek

Het klaverblad in Heerenveen is een van de vitale centra van de autosnelweg infrastructuur van Noord-Nederland. Hier worden snel en gemakkelijk goederen aan- en afgevoerd. De benodigde ruimte is ruimschoots aanwezig op verschillende bedrijventerreinen, evenals de hiervan afgeleide (vracht)auto infrastructuur. ‘De ontwikkeling van het International Businesspark Friesland (IBF) gaf eind vorige eeuw een enorme impuls aan de ontwikkeling van logistiek Heerenveen’, vertelt gemeentelijk accountmanager Elsemarie Oosterveen. ‘Er vestigden zich bedrijven, al dan niet gespecialiseerd in logistieke dienstverlening, maar in ieder geval gebruik makend van de logistieke voordelen die Heerenveen biedt.’

Het IBF ligt pal aan het klaverblad; de andere grote Heerenveense bedrijventerreinen Businesspark Friesland, bedrijventerrein Heerenveen-Zuid en bedrijventerrein Haskerveen, liggen op steenworpafstand. Begin deze eeuw was sprake van de ontwikkeling van een tweede bedrijventerrein aan het klaverblad: Klaverblad Noordoost, ten noorden van de A7. Provinciaal beleid en de economische crisis gooiden echter roet in het eten, maar op dit moment wordt het stof van de plannen geveegd. ‘We zijn samen met de provincie, ondernemers en bewoners bezig met het project “Sinnetafels”, dat een koers moet opleveren die we willen varen in dit gebied. We mikken op zowel grote bedrijfskavels als op duurzame energie, bijvoorbeeld een zonnepark, windmolens en geothermie.’

Steeds meer logistieke werkgelegenheid

Door de onstuimige ontwikkeling op logistiek gebied raken de grotere kavels in Heerenveen op. ‘We hebben nog maar twee kavels van meer dan vijf hectare, vandaar dat we Klaverblad Noordoost in het vizier hebben.’

Heerenveen ontwikkelt zich voorspoedig als logistieke gemeente. Zie de cijfers: de werkgelegenheid in de logistieke sector ging de afgelopen tien jaar vanruim 1.400 naar 2.800 arbeidsplaatsen, terwijl het aandeel van logistieke banen in de totale werkgelegenheid toenam van 5,5 naar bijna 9,5  procent.

‘Van oudsher zijn hier al logistieke bedrijven gevestigd, waaronder Portena, Bakker Transport & Warehousing, Van der Werff Logistics, Brant Visser en sinds begin deze eeuw ook Pax. Die hebben veel ruimte nodig voor hun bedrijfsgebouwen en parkeerterreinen en voor de aan- en afvoerwegen. De vestiging van de twee zuivelfabrieken Royal Aware Foodgroup en Fonterra gaf de afgelopen jaren een enorme boost aan onze logistieke sector. Zo breidt Bakker Transport continu uit. Ook bedrijven als Wierda Bedrijfswagens, die vrachtwagens custom made maakt, en Washmobile, waar bijvoorbeeld tankwagens vanbinnen en vanbuiten worden gereinigd, doen het goed, evenals uitzendbureaus voor logistiek personeel.’

Logistiek maatwerkkostuum

Het is helder: Heerenveen is hét logistieke knooppunt van Noord-Nederland. ‘Lidl heeft niet voor niets voor Heerenveen gekozen bij de bouw van een distributiecentrum. En eind januari is de verhuizing van Lankhorst Taselaar, een groothandel in watersportartikelen, afgerond.’ Zo zit ook de logistieke afhandeling van de webshop Body & Fit in Heerenveen helemaal op zijn pek en volgen de komende tijd nog meer klinkende namen.

Logistiek Heerenveen, dat is de optelsom van perfecte verbindingen, ruimte op de bedrijventerreinen en…. een gemeentelijke support, waarmee ondernemers in een maatwerkkostuum worden gehesen.

Gemeente Heerenveen