Nedfinity optimaliseert websites voor mobielgebruik

Nedfinity

Mensen zijn gewend goed bediend te worden en dus geven zij de voorkeur aan websites die ook op hun mobiel snel laden en doeltreffend werken. Voor Google aanleiding om bij het indexeren van websites de mobiele gebruikerservaring als belangrijk uitgangspunt te kiezen en hun Mobile First Indexing programma te ontwikkelen. “Drieënveertig procent van de Googlebezoekers kijkt niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten”, zegt Wouter Wevers van het fullservice internetbureau Nedfinity. “Bedrijven hebben er dus alle belang bij dat hun website optimaal op de mobiel is afgestemd en daar kunnen wij als geen ander bij helpen.”

In het verleden voldeden desktopwebsites prima, maar ze schieten tekort nu mensen websites veelvuldig op hun mobiele telefoon raadplegen. Het duurt namelijk wat langer om deze sites te laden, zeker op een mobiel. En dan te bedenken dat veertig procent van de websitebezoekers afhaakt als het laden langer de drie seconden duurt. “Met de beste zoekresultaten wil Google zoveel mogelijk mensen aan hun zoekmachine binden”, vertelt Wevers. “Geen wonder dat mobiele waarden zwaar wegen bij hun indexering.” Een website optimaal op de mobiel afgestemd, is dus noodzakelijk voor een goede ranking bij Google en daarmee voor de inkomsten van een bedrijf.

Diverse factoren

Met responsive websites werd een eerste slag in de mobiele gebruikerservaring geslagen, maar alleen het meeschalen met het scherm van een laptop, tablet en mobiel is niet langer voldoende. Als gezegd, telt ook de snelheid waarmee een website (zeker op een mobiel) geladen wordt mee. “Die snelheid hangt van diverse factoren af”, legt Wevers uit. “Zo spelen de omvang van foto's, de capaciteit van de server, het inladen van de code en het aspect Accelereted Mobile Pages (AMP) een rol.” Inmiddels hebben de programmeurs van Nedfinity het Google Mobile First examen met succes afgelegd en dus leveren zij websites met een positieve mobiele gebruikerservaring.

Optimale totaalplaatje

Het is belangrijk een website optimaal af te stemmen op alle plusminus tweehonderd waarden die Google bij het indexeren bekijkt, maar de functionaliteit van een website is minstens zo belangrijk. “Altijd kijken wij samen met de klant naar dat totaalplaatje”, stelt Wevers. “Enerzijds hebben wij oog voor zaken als de meest geschikte server en goed geoptimaliseerde content, anderzijds kijken wij naar de best mogelijke conversie. Zo mag er geen drempel richting bestelknop zijn. Zeker bij complexe website moet je dan ook concessies doen, maar altijd garanderen wij de meest optimale oplossing qua prestatie, techniek en kosten voor al onze klanten.” Lees er meer over in dit blogartikel van Nedfinity.

https://www.nedfinity.com/nl/blog/webdesign/mobile-first-examen/

Nedfinity
Weergaven
Voorpagina (eerste niveau) 3504
Tweede niveau 2955
Nieuwsberichten 149771
Deze pagina 4984