Inspectie publiceert rapport Haga Lyceum

11-07-2019

DEN HAAG (ANP) - De Onderwijsinspectie mag het kritische rapport over het Amsterdamse Cornelius Haga Lyceum publiceren. Dat is de uitkomst van een kort geding dat de Stichting Islamitisch Onderwijs (SIO), waar de omstreden islamitische middelbare school onder valt, had aangespannen. De voorzieningenrechter in Den Haag oordeelde donderdag dat er geen aanleiding is om de publicatie van het rapport te verbieden.

De SIO wilde via de rechtszaak voorkomen dat het in haar ogen onrechtmatige rapport, waarin het lyceum er niet goed van afkomt, zou worden gepubliceerd. De inspectie spreekt hierin onder meer van financieel wanbeheer en uit haar zorgen over de directeur-bestuurder die zou "flirten" met mensen met extreme opvattingen. De school weerspreekt alle beschuldigingen.

De rechter oordeelt dat de inspectie in het onderzoek niet de wettelijke grenzen heeft overschreden. Volgens de SIO hadden de onderzoekers alleen het onderwijscurriculum mogen beoordelen en zich niet mogen uitlaten over de contacten met personen met "twijfelachtige opvattingen". De rechter is het hier niet mee eens en vindt dat de inspectie de school hier wel degelijk op mag aanspreken.

Salafistische geloofsleer

Bij het bepalen van het vonnis heeft de rechter niet geoordeeld wie van de partijen inhoudelijk gelijk heeft, maar is alleen gekeken of de inspectie rechtmatig tot haar bevindingen is gekomen. De voorzieningenrechter is wel van oordeel dat het rapport op twee specifieke punten met betrekking tot de financiën niet helemaal zorgvuldig is, maar die zaken zijn van "onvoldoende gewicht" om daarmee het rapport onrechtmatig te maken.

Het onderzoek van de inspectie kwam er nadat veiligheidsdienst AIVD had gemeld dat er mensen op de school rondlopen die de helft van het leerplan aan de salafistische geloofsleer willen wijden. Ook zouden betrokkenen in contact hebben gestaan met het Kaukasus Emiraat, een terreurbeweging.

ANP PRODUCTIES | ANP-110719-142 | © 2019 ANP E.A., ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN