APS: 'Groeiend geloof Nederlandse beleggers in duurzaam investeren'

25-02-2015

25 februari 2015 - Bij Nederlandse beleggers is sprake van een groeiend geloof in duurzaam investeren. Dat signaleert beleggingsfonds Meewind dat met inmiddels ruim 6000 participanten qua achterban tot de grootste Nederlandse spelers behoort. Meewind investeert onder meer in windmolenparken voor de Belgische kust en haalde hiervoor bij Nederlandse beleggers 65 miljoen euro op. Op dit moment loopt een nieuwe investeringsronde die naar verwachting van Meewind opnieuw succesvol zal zijn.

Het bij de AFM geregistreerde Meewind investeerde samen met de Belgische multinational Colruyt Group, het Japans industriële conglomeraat Sumitomo Group en de Participatie Maatschappij Vlaanderen in de bouw van twee enorme windmolenparken voor de kust van België: Belwind 1 (opgeleverd in 2010) en Northwind (2014). Inmiddels wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een derde offshorepark (Nobelwind). Dat krijgt 50 windmolens en ligt 45 kilometer voor de kust van Zeebrugge. De capaciteit van 165 MegaWatt is genoeg om 185.000 gezinnen te voorzien van schone stroom.

Volgens Meewind zijn Nederlandse beleggers absoluut niet 'duurzaam-moe' en is er juist sprake van een groeiende interesse. Meewind-bestuurder Willem Smelik denkt dat met het binnen halen door Meewind van 65 miljoen euro (afkomstig van particulieren, bedrijven en lagere overheden) de grens nog niet bereikt: "De interesse van investeerders in duurzame projecten wordt groter. Voor Meewind geldt dat die interesse niet alleen onze deelname in windmolenparken betreft, maar ook kleinschalige duurzame projecten in de regio. Onze participanten investeren mee in zaken als biogasinstallaties, warmte- en koudeopslag en geothermie."

Meewind voorziet dat mede als gevolg van het verder verfijnen van Nederlandse milieuregelgeving steeds meer particulieren en bedrijven geld willen steken in duurzame projecten. Het daarbij door Meewind geboden rendement (7 tot 10 procent) wordt door investeerders gezien als basis voor een aantrekkelijk business model.

De grote betrokkenheid bij het thema duurzaamheid werd voor Meewind onlangs nog eens duidelijk toen het beleggingsfonds aan de participanten vroeg om met naam en toenaam te figureren in Meewind-reclamespotjes op radio en tv. Dat verzoek leidde tot onverwacht veel positieve reacties. Ruim 400 mensen meldden zich aan van wie er uiteindelijk 15 in de spotjes te zien en te horen zijn.