Gratis cadeaus energieleveranciers zijn dure sigaar uit eigen doos

08-05-2015

EINDHOVEN - Energieleveranciers proberen consumenten aan zich te binden met welkomstbonussen, een eenmalige korting of aantrekkelijke cadeaus. Als consument betaal je een cadeau via de onderliggende energietarieven dubbel en dwars terug. ‘Energieleveranciers trakteren nieuwe klanten op een veel te dure sigaar uit eigen doos’, stelt Dirk-Jan Wolfert van Vereniging de Vastelastenbond. 

De Vastelastenbond ontvangt regelmatig kritische vragen over de acties van energieleveranciers. Om daarop een eerlijk antwoord te geven, is een gedegen onderzoek naar energiecontracten en voorwaarden onmisbaar. Zo nam de Vastelastenbond in maart 2014 de iPad actie van OXXIO onder de loep. De resultaten van dit onderzoek waren schokkend. 'Consumenten die kozen voor de combinatie OXXIO InControl, plus een iPad Air, betaalden via dit energiecontract 2 keer zo veel voor de IPad Air als in de winkel', vertelt Dirk-Jan Wolfert. In december 2014 en mei 2015 onderzocht de Vastelastenbond de slimme thermostaat Toon van Eneco. 'De uitkomst was opnieuw een bevestiging van wat we al lang weten. Consumenten krijgen de gratis thermostaat Toon bij een 4-jarig energiecontract. Dat klinkt aantrekkelijk, maar in werkelijkheid betalen ze ruim 800 Euro voor deze slimme thermostaat.' Deze kosten komen voort uit abonnementskosten, hogere vastrechtkosten en hogere tarieven per KWh stroom en kub gas. 

Ongekend hoog vastrecht, hogere energietarieven en extra abonnementskosten
Bij alle onderzoeken valt direct op dat het vastrecht, abonnementskosten en tarieven van de bijbehorende energiecontracten de boosdoeners zijn. Vergelijken we deze prijzen met andere aanbieders dan rekenen OXXIO en Eneco ongekend hoge bedragen. 


Onnodig in de problemen 
Keer op keer blijkt dat consumenten linksom of rechtsom de consumentenprijs én meer betalen voor acties van energieleveranciers. De Vastelastenbond waarschuwt zijn leden voor dergelijke aanbiedingen. Dirk-Jan Wolfert licht toe: 'We zien deze acties steeds vaker. Het is voor leveranciers een lucratieve manier om geld te verdienen en klanten te werven. Vooral consumenten die niet genoeg geld hebben om een iPad of iPhone in één keer aan te schaffen, zijn hiervan de dupe. 
Dat vind ik schrijnend. Ze beseffen niet dat ze bij deze contracten veel hogere energietarieven afrekenen. Zo komen ze vaak onnodig in nog grotere geldproblemen'. 


Eerlijke voorlichting 
Vanzelfsprekend zijn consumenten vrij om aan acties van energieleveranciers deel te nemen. Jammer genoeg zijn veel acties in nevelen gehuld. Vereniging de Vastelastenbond betreurt deze misleidende communicatie. 'Consumenten hebben niet in de gaten dat ze de euro's die energieleveranciers uitgeven aan reclame en promotie, zelf moeten betalen', besluit Dirk-Jan Wolfert zijn verhaal. 'Onze onderzoeken naar acties van energieleveranciers zijn niet bedoeld om te preken voor eigen parochie. De Vastelastenbond streeft naar eerlijke voorlichting over energiecontracten en bijbehorende voorwaarden. Daar hebben consumenten recht op. Ik ben ervan overtuigd dat uiteindelijk niemand voor een sigaar uit eigen doos wil betalen.' 

Bron: Nieuwsbank