Bestedingen consumenten trekken verder aan

22-05-2015

Den Haag - De uitgaven van consumenten in Nederland zijn in maart verder gegroeid. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag bekend. De consumentenbestedingen lagen in maart 1,9 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral de uitgaven aan gas, huishoudelijke apparatuur en woninginrichting namen toe. Consumenten werden in mei weer wat optimistischer, meldde het CBS verder. De graadmeter voor het consumentenvertrouwen ging deze maand van 0 naar 2, wat aangeeft dat er iets meer optimisten zijn dan pessimisten.

Consumenten gaven in maart 1,6 procent meer uit aan duurzame goederen dan een jaar eerder. Ze besteedden vooral meer aan huishoudelijke apparaten en woninginrichting. CBS berichtte vorige week nog dat de winkels in woninginrichting in het eerste kwartaal de grootste omzetstijging in zeven jaar behaalde. Dat is in lijn met het herstel op de woningmarkt. Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 1,4 procent meer uit dan een jaar eerder.

Ten slotte gaven ze 0,8 procent meer uit aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Koopbereidheid neemt toe, oordeel over de economie verandert nauwelijks

De koopbereidheid van consumenten is in mei wat minder negatief dan in april. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen stijgt met 3 punten tot -5. Consumenten oordelen minder negatief over hun toekomstige financiële situatie. Ook vinden ze de tijd voor het doen van grote aankopen iets gunstiger.

Bron: CBS