Bol.com is het sterkste retailmerk van Nederland

20-05-2015

Op alle fronten is bol.com het sterkste retailmerk van Nederland. Dit blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2015 van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.875 Nederlanders. Albert Heijn en Kruidvat nemen de tweede en derde plaats in op de ranglijst. Terwijl veel retaildirecteuren hun bedrijfsproblemen afschuiven op de kwakkelende economie en online concurrentie, blijkt gebrek aan relevant onderscheid meestal de oorzaak.

Top-10 van sterkste retailmerken (+index)

  1. bol.com (100)
  2. Albert Heijn (95)
  3. Kruidvat (94)
  4. HEMA (93)
  5. IKEA (89)
  6. Action (89)
  7. Lidl (88)
  8. Blokker (87)
  9. GAMMA (83)
  10. Jumbo (79)

De drie meest opvallende conclusies uit het onderzoek zijn de volgende:

  1. Consumenten winkelen liever bij webwinkel bol.com dan bij fysieke winkels
  2. Vooral vrouwelijke koopjesjagers buiten de Randstad azen op Kruidvat-aanbiedingen
  3. Weinig onderscheidend vermogen bij het failliete Miss Etam is ook een probleem bij kledingzaak Bristol, doe-het-zelf-ketens Formido en Multimate en de supermarkten SPAR, EMTÉ en Coop   

1. Consumenten winkelen liever bij webwinkel bol.com dan bij fysieke winkels
‘Bol.com is niet alleen de bekendste, maar ook de meest gewaardeerde winkel van Nederland. Bovendien voelen Nederlanders zich het sterkst verbonden met dit online warenhuis’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. ‘In vergelijking met de nummer twee op de ranglijst, Albert Heijn, valt vooral op hoeveel hoger bol.com wordt gewaardeerd (+11%). Ondanks de relatief korte historie wordt bol.com gezien als de winkel die het retailvak het best beheerst. Winkelen bij bol.com vindt de gemiddelde Nederlander zelfs leuker dan bij een fysieke winkel. De winkels van IKEA en Albert Heijn worden na bol.com als meest aantrekkelijk ervaren.’

Top-3 aantrekkelijkste winkels (+ index)

  1. bol.com (100)
  2. IKEA (95)
  3. Albert Heijn (91)

2. Vooral vrouwelijke koopjesjagers buiten de Randstad azen op Kruidvat-aanbiedingen
Hoewel bol.com onder alle bevolkingssegmenten een ijzersterke merkpositie heeft, zijn er belangrijke doelgroepen waaronder de online winkel nog niet de nummer één is. Onder vrouwen en buiten de Randstad is Kruidvat het sterkste merk. Het kwetsbare punt van deze drogisterijketen is echter de sterke afhankelijkheid van koopjesjagers. Deze mensen bezoeken Kruidvat vrijwel uitsluitend vanwege de aanbiedingen.

Wat opvalt onder 55-plussers is het succes van Lidl. Terwijl deze supermarktketen onder de totale bevolking op de zevende plaats staat, prijkt Lidl onder 55-plussers op de vierde plek. Lidl en Albert Heijn zijn onder dit bevolkingssegment vrijwel even populair. Albert Heijn is onder ouderen weliswaar bekender dan Lidl, maar scoort op waardering beduidend lager. Onder jongeren (18-30 jaar) is de sterke positie van H&M opvallend. De modeketen staat onder de jongere Nederlander op plaats zes.

3. Weinig onderscheidend vermogen bij het failliete Miss Etam is ook een probleem bij kledingzaak Bristol, doe-het-zelf-ketens Formido en Multimate en de supermarkten SPAR, EMTÉ en Coop
Financiële problemen schuiven retaildirecteuren vaak af op de kwakkelende economie en de opkomst van online concurrentie. De ware oorzaak van de problemen ligt echter veelal bij het gebrek aan relevant onderscheid. Terwijl succesvolle ketens als IKEA en Action topscores behalen op de merkpersoonlijkheidsfactor ‘uniek’ (respectievelijk nummer 1 en 2 op deze factor), lukt het veel ketens niet om relevant te vernieuwen. Het in problemen verkerende Blokker wordt bijvoorbeeld als een saai winkelconcept gezien (nummer 1 op de factor ‘degelijk’ en nummer 62 op de factor ‘gedurfd’). De consument heeft weliswaar een duidelijk beeld van het Blokker-assortiment, maar heeft grote twijfels bij de relevantie van dit aanbod, onder andere vanwege het beperkte fun-element van het assortiment (nummer 17 op deze factor) en de beperkte kwaliteitsperceptie (nummer 19 op deze factor). 

Het recente faillissement van Miss Etam is op basis van de resultaten van het merkonderzoek geen al te grote verrassing. Zo nam Miss Etam wat betreft groeiverwachting een magere 64e positie in. Terwijl ketens als de Bijenkorf, H&M en Zara zich wél duidelijk onderscheiden van de concurrentie, is dit bij Miss Etam nauwelijks het geval is.

Bron: persberichten.com