‘Consument spreekt spaarpot liever niet aan’

DEN HAAG (ANP) – Consumenten zijn nog altijd zeer terughoudend bij het aanspreken van hun spaargeld. Het veilige gevoel van geld achter de hand te hebben, wint het van de rationele rekensom waarbij het soms goedkoper is om spaargeld in te zetten. Dat constateert het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in een vrijdag gepubliceerd rapport.

Spaargeld wordt bijvoorbeeld niet snel gebruikt om de studieschuld af te lossen. En veel mensen staan liever even rood dan dat zij iets van hun spaargeld afhalen om uit de min te komen.

Financieel gezien is dit niet altijd verstandig, want geld lenen kost geld. Vaak is het voordeliger om het spaargeld te gebruiken en daarna weer opnieuw te sparen in plaats van maandelijks geld aan de aflossing van de lening te betalen, adviseert het Nibud.

Het onderzoek dat het instituut ter ere van zijn 35-jarig jubileumcongres van vrijdag liet doen, bevestigt dat mensen bij financiële keuzes sterk worden beïnvloed door psychologische processen. Beleidsmakers en schuldhulpverleners zouden hier meer rekening mee moeten houden, vindt het Nibud.

(c) ANP 2015, alle rechten voorbehouden

Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.

Lees meer