Crowdfunding: planning en voorbereiding

Crowdfunden is meer dan een goed product of concept bedenken en geld voor de verdere ontwikkeling vragen. Crowdfunding is hard werken. Het is vervelend als een product waar je zelf zoveel vertrouwen in hebt niet de aandacht en het geld krijgt dat het verdient. Veel mensen die via crowdfundingplatforms, bijvoorbeeld Indiegogo of Kickstarter, geld proberen op te halen, bereiken het door hen gestelde doel niet.

Maar met een goede voorbereiding en een goede planning kom je een heel eind, en wordt de kans op succes een stuk groter. Veel ondernemers zien op beloningen gebaseerde crowdfunding – dus crowdfunding waarbij je als je een bedrag doneert en een extraatje of een product krijgt- als een gemakkelijke manier om geld in te zamelen. Maar als je niet beschikt over een goed idee of een product dat mensen aanspreekt, gaat dat niet werken.

Tips en tricks
Op internet of via twitter vind je veel tips en tricks om een goede campagne op te zetten. Ook op crowdfundingplatforms zelf vind je die. Verschillende platforms hebben ook deskundigen die je, als je daar je campagne wilt opzetten, verder kunnen helpen. Ook de Kamer van Koophandel kan je helpen, en je hebt speciale bureaus die gespecialiseerd zijn in het opzetten van campagnes.

Hieronder vind je alvast enkele tips die wellicht handig kunnen zijn als je overweegt aan crowdfunding te gaan doen.

Product dat werkt
Zorg ervoor dat je een product hebt dat werkt voor crowdfunding. Campagnes voor gadgets, games en films hebben een grote kans op succes. Innovatieve start-ups liggen ook goed in de markt. Ook campagnes voor goede doelen die breed worden uitgemeten in de nieuwsmedia (zoals geld ophalen na een overstroming en een aardbeving) en andere zaken die de harten van mensen raken, doen het goed. Maar zomaar geld ophalen voor een onbekend non-profit doel werkt maar zelden. Ook geld inzamelen voor je eigen persoonlijke behoefte wordt niet al te vaak een groot succes. Hoe weet je nou of jouw campagne wel een groot succes zal zijn? Een aardige manier om dat eens te testen is eens door Indiegogo te bladeren, of door een andere website die aansluit bij jouw persoonlijke plannen. Kijk eens hoe goed of hoe slecht mensen het doen met soortgelijke ideeën.

Keuze platform
Kies een platform dat bij jouw product of concept past. Er zijn grote internationale platforms als Indiegogo en Kickstarter, maar er zijn ook kleinere nationale platforms die ieder hun eigen specialiteit hebben. Je kunt ze bijvoorbeeld vinden via https://www.zakelijklenen.nl/crowdfunding/#platforms

Realistisch financieringsdoel
Stel een realistisch financieringsdoel. Volgens Kickstarter brengt slecht 2 procent van de campagnes die met succes geld in hebben ingezameld op die website meer dan $ 100.000. op Maar van de campagnes die $ 10.000 of minder als doel hadden, zouden er 73% slagen.

Genoeg tijd
Zorg dat je voordat je een campagne lanceert genoeg tijd hebt (zeker twee maanden maar waarschijnlijk meer) om het project te verbeteren, een grote video te maken, boeiende beloningen te ontwikkelen, aan een groot netwerk te bouwen op de sociale media etc. Zorg dat er al teksten zijn voor e-mails en berichten voor op je website zodat je mensen meteen goed van informatie kunt voorzien. Schrijf teksten voor persberichten en zorg dat je iedereen binnen je sociale netwerk bereikt. Je kans van slagen wordt groter als je iedereen om je heen inschakelt en je op een goede manier gebruik maakt van hun netwerken.

Donatie-impuls
Vraag je je ook wel eens af hoe het komt dat campagnes al binnen een week 20 tot 30 procent van hun doelbedrag binnenhalen? Ook dat is een kwestie van plannen. Slimme crowdfunders zorgen ervoor dat al voordat de campagne online gaat ze 20 tot 30 procent van de financiering rond hebben, bijvoorbeeld via vrienden, familie en hun eigen netwerk. Als je online gaat, ziet dat er heel betrouwbaar uit. Sponsoren zullen zich eerder aansluiten bij een campagne die al door veel mensen wordt gesteund. Wie niet zo’n eerste donatie-impuls heeft slaagt veel minder gemakkelijk bij het halen van het uiteindelijke doelbedrag.

Fulltime baan
Wees erop voorbereid dat crowdfunden ontzettend veel tijd kost. Tijdens de crowdfundingcampagne is het vaak meer dan een fulltime baan. Je moet op blijven letten wat er gebeurt, vragen beantwoorden en de sociale media bedienen. Stel je voor hoeveel tijd dat kost, in het echt zal het waarschijnlijk het drievoudige zijn. Wil je echt weten hoe het is om te gaan crowdfunden? Praat er dan eens over met iemand die het al heeft gedaan, zodat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden en niet in dezelfde kuilen valt. En verder: heb vertrouwen in jezelf, zorg dat mensen om je heen vertrouwen in jou hebben, weeg goed af of crowdfunden voor jou de beste weg is, en als je zeker weet dat het zo is: ga ervoor!

Bron: wefundex.com

Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.

Lees meer