Crowdfunding Top 40 is een hit

25-04-2015

Wie staat er deze week hoog in de Top 40? Nee, dit is geen vraag van een tiener die wil weten op welke plek in de hitlijst zijn favoriete band staat. Wie het nieuws over crowdfundend Nederland een beetje volgt, weet dat De Breed & Partners begin dit jaar is gestart met een wekelijkse Top 40 van populaire crowdfundingprojecten.

Daar worden projecten op verschillende Nederlandse crowdfundingplatforms op een rijtje gezet en vergeleken. Zo kun je zien welke er goed lopen. Niet het opgehaalde totaalbedrag wordt gemeten, maar hoeveel geld het project de afgelopen week heeft opgehaald. Met de Top 40 wil de dienstverlener deze vorm van financiering meer onder de aandacht brengen.

Monkey Town
Deze week staat bijvoorbeeld Monkey Town in Den Haag op nummer 1. Het indoor kinderspeelparadijs haalde via het platform Geld Voor Elkaar 270.000 euro op in een week. Dat was precies het bedrag dat ze nodig hadden.

Niet alleen zie je wie er veel geld bij elkaar sprokkelt, ook staat er in de Top 40 bij op welk crowdfundingplatform dat gebeurt. Een tiental van die platforms wordt  gescreend om tot de Crowdfunding Top 40 te komen. Elke week wordt er per platform gekeken welke projecten het meest geld hebben binnengehaald. De platforms zelf volgen de Top 40 nauwlettend, en twitteren er op los als ze bovenaan in de lijst staan.

Lening, donatie, aandeel, product
Ook wordt er in de lijst aangegeven over welke vorm van crowdfunding het gaat. Want je hebt crowdfunding en crowdfunding. De inleg is altijd kapitaal maar de beloning die wordt ontvangen kan verschillen. De Top 40 kent vier verschillende categorieën: lening, aandeel, donatie en product. Is er sprake van een lening, dan ontvangt de investeerder de inleg terug plus eventuele rente. De tweede optie is dat de investeerder aandelen ontvangt. Bij een donatie is er geen tegenprestatie. Als er in de lijst ‘product’ aangegeven wordt dan ontvangt de investeerder een niet-financiële beloning, bijvoorbeeld het eindproduct of een dienst. Alle vier de vormen kunnen ook samengaan met een laagdrempelige beloning als tegenprestatie zoals het ontvangen van korting, een naamsvermelding of het toegestuurd krijgen van een CD of een bioscoopkaartje.

Met het initiatief wil De Breed & Partners inzichtelijk maken welke projecten er goed lopen: “Deze Top 40 is zowel interessant voor de ondernemer die op deze manier inspiratie op kan doen voor een succesvolle campagne, als voor een investeerder die nu kan neuzen in een lijst met populaire projecten. De fun factor is ook belangrijk”, aldus Judith Herrewijn, PR-medewerker van De Breed & Partners op de eigen website.

Technologische vernieuwing
Ook levert het natuurlijk ook reclame voor het bedrijf zelf op. De Breed & Partners ondersteunt ondernemers bij het vinden van het benodigde R&D budget voor ontwikkeling van technologische vernieuwingen. Crowdfunding is daarbij één van de opties.

De website de Ondernemer volgt het initiatief nauwlettend en heeft voor het eerste kwartaal een Top 3 van populaire projecten gemaakt. Daarbij staat WakaWaka bovenaan.

Top 3 populaire projecten (euro per week)

  1. WakaWaka met € 500.000,- voor lampen en opladers op zonne-energie
  2. Banbao Europe met € 350.000,- voor educatieve bouwblokjes voor kinderen
  3. Aalborg Hotel met € 335.000,- voor de overname van een hotel

Ook zette de website de platforms die het beste scoorden op een rij.

Top 3 platforms (gem. euro per week per project)

  1. Collin Crowdfund met gemiddeld € 143.303
  2. Geld voor Elkaar met gemiddeld € 44.917
  3. Kapitaal op Maat met gemiddeld € 27.880

Daarnaast maakte ze een top 3 van populaire onderwerpen.

Top 3 populaire onderwerpen

  1. Horeca, investeren in bestaande of nieuwe formules
  2. Vastgoed, investeren in nieuwbouw of renovatie
  3. Duurzaamheid, investeren in duurzame producten

Bron: www.wefundex.com