LinkedIn onderuit op beurs

01-05-2015

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag duidelijk hoger gesloten. De graadmeters stonden vanaf de openingsbel in de plus, onder meer gesteund door goede cijfers over het Amerikaanse consumentenvertrouwen. De positieve stemming ging echter totaal voorbij aan LinkedIn. Het bedrijf achter de zakelijke netwerksite werd door beleggers erg hard gestraft voor tegenvallende verwachtingen.

De Dow-Jonesindex sloot uiteindelijk 1 procent hoger op 18.024,06 punten. De brede S&P 500 steeg 1,1 procent naar 2108,29 punten. Technologiegraadmeter Nasdaq won 1,3 procent en klom daarmee naar 5005,39 punten.

Op macro-economisch vlak bleek het Amerikaanse consumentenvertrouwen in april toegenomen tot het op een na hoogste niveau in meer dan acht jaar tijd, terwijl de bedrijvigheid in de industrie even sterk groeide als een maand eerder. De bouwuitgaven lieten, in maart, echter een onverwachte daling zien.

Beurswaarde

LinkedIn zag bijna 19 procent van zijn beurswaarde verdampen. Het bedrijf kwam met kwartaalcijfers en gaf daarbij prognoses voor de omzet en winst in het tweede kwartaal, die flink onder de verwachtingen van analisten lagen. Daarnaast werd de omzetverwachting voor het hele jaar verlaagd. Het aandeel LinkedIn is afgelopen jaar bijna in waarde verdubbeld.

Olieconcern Chevron (min 1,8 procent) liet weten dat de winst in het afgelopen kwartaal sterk zakte vanwege de lagere olieprijs. Wel viel de winst per aandeel beduidend hoger uit dan analisten hadden voorzien. Filmstudio Dreamworks Animation SKG noteerde 4,3 procent lager na een groter dan verwacht verlies in het eerste kwartaal.

Biotechbedrijven

Verder waren aandelen van biotechbedrijven in trek in New York, na sterke kwartaalcijfers van Gilead (plus 4,5 procent). Branchegenoten Celgene en Biogen wisten mee te liften en stegen respectievelijk 2,3 procent en 3,3 procent. Aandelen van grote autobedrijven als General Motors (plus 1 procent), Ford (plus 0,1 procent) en Fiat Chrysler (min 0,6 procent) reageerden op de bekendmaking van verkoopcijfers over de maand april.

Een opvallende winnaar was Yum! Brands, moederconcern van KFC, Pizza Hut en Taco Bell. Het aandeel steeg bijna 7 procent toen bekend werd dat Third Point, het hedgefonds van de bekende activistische belegger Daniel Loeb, een belang in de onderneming heeft genomen.

(c) ANP 2015, alle rechten voorbehouden