• Start
  • Economisch
  • Nederlanders rekenen op 330 miljoen euro bij vrijmarktverkoop

Nederlanders rekenen op 330 miljoen euro bij vrijmarktverkoop

25-04-2015

Amsterdam - Op de vrijmarkt verwachten Nederlanders dit jaar in totaal 330 miljoen euro om te zetten. Ruim een kwart van de volwassenen is dit jaar van plan spullen te gaan verkopen. Gemiddeld verwachten zij daarmee 92 euro per persoon mee te verdienen. Verkopers doen er goed aan om boeken en speelgoed aan te bieden; deze zaken zijn onder aspirant-kopers het populairst. Aan oranjespullen voor Koningsdag geven we dit jaar bij elkaar zo’n 120 miljoen uit. Dit blijkt uit onderzoek van ING naar vrijmarktverkopen op Koningsdag.

Vrijmarktomzet: 92 euro per persoon

Ruim driekwart van de Nederlanders is van plan Koningsdag te vieren. De vrijmarkt is ook nu weer een grote publiekstrekker. Meer dan de helft (57%) van alle Nederlanders boven de 18 jaar  is van plan om daar naar toe te gaan. Ruim een kwart  (27%) is van plan dit jaar zelf te verkopen op een vrijmarkt. Deze verkopers verwachten een opbrengst van 92 euro per persoon te kunnen binnenhalen. Dit lijkt een realistische schatting. Twee jaar terug rapporteerden verkopers achteraf gemiddeld voor ruim 90 euro aan tweedehandsspullen te hebben verkocht. In totaal komt de verwachte vrijmarktopbrengst in 2015 daarmee op maximaal 330 miljoen euro. Dat is fors meer dan in 2013 werd omgezet. Destijds bleef de teller steken op 186 miljoen euro, omdat in dat jaar uiteindelijk slechts 15% van de volwassenen zijn of haar zolder of garage leegruimde voor de vrijmarkt.

Mooiweerverkopers

Ook dit jaar is het maar de vraag of alle verkopers zich aan hun plannen houden. De afgelopen jaren bleken veel verkopers op het laatste moment af te haken.  Het weer speelt hier een belangrijke rol. Als het regent, zegt 40% van de verkopers het leegruimen van de zolder toch nog maar een jaartje uit te stellen. Daarnaast geeft nog eens ruim een derde van de geplande kopers aan bij regen af te zien van een bezoek aan de vrijmarkt.

Verkoper wil vooraf af van ‘oude rommel’

Wat geld verdienen speelt natuurlijk een rol bij verkopers, maar deze eist niet de hoofdrol op. Slechts voor 1 op de 6 verkopers is het de belangrijkste reden. Veel meer verkopers (42%) willen met name af van hun oude spullen, terwijl het voor 28% vooral gaat om de gezelligheid. Voor 12% is duurzaamheid, hergebruik van oude spullen, het belangrijkste motief om spullen te verkopen op de vrijmarkt. Verkopers doen er vooral goed aan om boeken en speelgoed aan te bieden. Aspirant-kopers zijn met name daarnaar op zoek. Kleding is ook populair om tweedehands te kopen, maar dit wordt relatief minder gedaan op vrijmarkten. Kopers gaan vooral voor de sfeer naar een vrijmarkt met Koningsdag (38,4%), en met de verwachting van voordelige koopjes als tweede reden (33,3%).

De economie van de vrijmarkt

Het effect van de vrijmarkt-verkoop van voornamelijk tweedehands spullen op de ‘echte’ economie is  beperkt. Er hoeft immers niets voor geproduceerd te worden. Sterker nog, de aankopen op de vrijmarkt kunnen zelfs nieuwe aankopen verdringen, waardoor sommige winkels een deel van hun omzet mislopen. Maar vrijmarktopbrengsten kunnen wel weer worden uitgegeven. De meerderheid van de verkopers wil hun vrijmarktomzet gedeeltelijk (17%) of zelfs helemaal (40%) weer uitgeven.

120 miljoen euro aan oranjespullen

Natuurlijk wordt niet alleen aan spullen op de vrijmarkt geld uitgegeven. Zo kunnen Koningsdagvierders bijvoorbeeld geld spenderen  in cafe’s, op festivals, of concerten. Drie op de tien volwassen Nederlanders (33%) zegt bovendien voor deze dag speciale oranjespullen zoals T-shirts, petjes, pruiken, mokken met het Koningspaar etc.  te kopen. Gemiddeld spenderen ze daar dit jaar naar eigen zeggen 27 euro per persoon aan. Daarmee zou deze ‘Oranjeomzet’ op zo’n 120 miljoen kunnen uitkomen.

Bron: ING