Slechte performance onderwijsinformatiesystemen belemmert innovatie

20-04-2015

Apeldoorn – Onderwijsinformatiesystemen die slecht scoren op het gebied van performance belemmeren het innovatievermogen van het hoger onderwijs. Dat stelt MCX, kenniscentrum voor technisch beheer van Oracle applicaties, in haar nieuwste whitepaper ‘Hoe beheert u onderwijssystemen anno nu?’. Als onderwijsinformatiesystemen niet naar behoren functioneren en last hebben van downtime en traagheid, worden technisch beheerders gedwongen om zich ad hoc bezig te houden met het oplossen van deze problemen. Hierdoor hebben zij geen tijd om zich te richten op het verbeteren en innoveren van de onderwijsinformatiesystemen. Het innovatievermogen van mbo’s, hbo’s en universiteiten is hier de dupe van.

Naast het gebrek aan tijd en focus voor innovatie, zijn er ook een andere uitdagingen waar technisch beheerders van onderwijsinstellingen mee te maken hebben. Onderwijsinformatiesystemen mogen op geen enkel moment uit de lucht zijn of data verliezen, helemaal niet tijdens de vakaanmeldingen. In deze periodes ontstaat een enorme piekbelasting als duizenden studenten zich tegelijkertijd aanmelden voor de vakken voor het aankomende semester. Tevens zijn de actualiteiten een belangrijk issue. Nieuwe wet- en regelgeving, zoals het nieuwe leenstelsel, moeten in een korte tijdsperiode vertaald worden naar de onderwijsinformatiesystemen. Tot slot is de veiligheid van data enorm belangrijk. Door de privacy- en fraudegevoeligheid van de data, is het belangrijk dat bugs binnen afzienbare tijd worden verholpen.

Jean-François Bloem, commercieel manager bij MCX: “In de markt zien wij dat er op een ICT-afdeling vaak veel kostbare tijd verloren gaat aan het blussen van brandjes. Het is enorm zonde dat technisch beheerders van onderwijsinstellingen gedwongen worden om zich bezig te houden met de waan van de dag. Idealiter moeten zij zich juist focussen op het verbeteren van de onderwijssystemen. Hiermee kunnen zij het innovatievermogen van de instelling een enorme boost geven. Daar profiteert niet alleen de instelling van, maar uiteindelijk ook de student. Een win-winsituatie voor het gehele onderwijssysteem.”

Bron: persberichten.com; foto: ANP