Televisiegala Gouden Loeki stopt

14-03-2015

AMSTERDAM (ANP) - Het jaarlijkse televisiegala Gouden Loeki stopt. De verkiezing van beste reclamespot wordt vanwege bezuinigingen in een andere vorm voortgezet, zo zei een woordvoerster van de STER.

De uitreiking zelf blijft bestaan. In opdracht van de STER gaat een onderzoeksbureau voortaan elk kwartaal aan een publiekspanel vragen wat de beste spot is. Daarvan komt elk kwartaal een top tien uit. Aan het begin van het jaar mag het publiekspanel een definitieve keuze maken uit de veertig genomineerde commercials. Ook de rest van het publiek mag daarna meestemmen op internet.

De Gouden Loeki wordt vervolgens uitgereikt op een reclame-evenement dat niet live op televisie wordt uitgezonden. ,,De STER draagt zo een steentje bij aan de bezuinigingen op de publieke omroep en kan de prijsuitreiking toch continueren'', legt de STER-woordvoerster uit.

De prijs is vernoemd naar Loeki de Leeuw, een pop die van 1972 tot en met 2004 Ster-reclames onderbrak met filmpjes. De eerste Gouden Loeki ging in 1995 naar de KLM-spot 'Zwanen'. De STER reikte in januari de Gouden Loeki voor de twintigste keer uit aan KNGF Geleidehonden voor de reclame Buddyhond. De winnende reclamespot van dit jaar gaat over een militair met een oorlogstrauma die door zijn geleidehond likkend uit een nachtmerrie wordt gewekt.

(c) ANP 2015, alle rechten voorbehouden