Gratis proefpakketjes kosten vaak honderden euro’s

03-06-2015

Heb je ingestemd met een gratis proefzending voor bijvoorbeeld tandenwhitening, superfoods, afslankpillen of scheermesjes maar zit je daarna ongewild voor honderden euro’s vast aan vervolgzendingen? De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start vandaag via haar consumentenloket ConsuWijzer de voorlichtingscampagne ‘Niet besteld? Geef geen geld!’ naar aanleiding van meldingen van consumenten over ongevraagde vervolgzendingen. Consumenten krijgen hulp om te beoordelen of zij wel echt ingestemd hebben met betaalde vervolgzendingen en of zij deze moeten betalen of niet. Daarnaast stelt ACM verscherpt toezicht in. Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Wanneer consumenten niet meer betalen voor ongevraagde vervolgzendingen, stoppen bedrijven vanzelf met deze oneerlijke praktijken. Het is voor hen dan niet meer lucratief.”

Bij ConsuWijzer komen maandelijks zo’n 200 meldingen over ongevraagde vervolgzendingen binnen.

Ongevraagde vervolgzending

Via advertenties op social media, websites of op straat worden consumenten door bedrijven benaderd om gratis kennis te maken met hun producten of diensten. Het komt regelmatig voor dat consumenten zich via deze proefzending automatisch abonneren op vervolgzendingen terwijl dit niet in de advertentie stond. Wanneer zij de facturen voor de vervolgzendingen niet betalen of automatische incasso’s intrekken, krijgen zij aanmaningen of soms zelfs een incassobureau op zich afgestuurd om betaling af te dwingen. Veel consumenten voelen zich geïntimideerd of denken dat ze zelf niet goed hebben opgelet en besluiten daarom alsnog te betalen. De wet zegt echter dat zij dit niet hoeven te doen als zij niet expliciet met betaalde vervolgzendingen akkoord zijn gegaan.

Niet besteld? Geef geen geld!

De campagne ‘Niet besteld? Geef geen geld!’ laat gedupeerden zien dat zij niet alleen staan en dat de wet hen beschermt. Via de ‘Terecht-checker’ op ConsuWijzer kunnen consumenten die te maken hebben met ongevraagde vervolgzendingen beoordelen of er bij hen sprake is van een geldige overeenkomst en of ze dus moeten betalen. Werd het abonnement op vervolgzendingen bijvoorbeeld alleen maar genoemd in de algemene voorwaarden en niet bij het proefpakket-aanbod, dan is er geen sprake van een geldige overeenkomst en hoeft de consument niet te betalen. Er is ook een voorbeeldbrief beschikbaar die consumenten naar incassobureaus en aanbieders kunnen sturen om te laten weten dat men niet gaat betalen en waarom. In online video’s leggen Jeanine Janssen (Max Ombudsman), Eef van Opdorp (financieel deskundige) en Manon Vanderkaa (directeur ouderenbond Unie KBo) consumenten uit wat hun rechten zijn.

Bron: ACM

Deel dit bericht met uw netwerk