ACM wil gelijk speelveld voor aanbieders betaalapps

Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat toegang tot NFC-technologie (Near Field Communication) voor marktpartijen een belangrijke voorwaarde is om te investeren in de ontwikkeling van eigen betaalapps. Dit komt omdat consumenten via deze technologie in winkels al kunnen betalen; deze technologie zit namelijk ook op betaalkaarten. Omdat marktpartijen, zoals banken, geen toegang krijgen tot deze technologie op smartphones, zijn zij niet begonnen of gestopt met het maken van eigen betaalapps. Hierdoor hebben consumenten en winkeliers minder keuze tussen verschillende betaalmogelijkheden.

De ACM bekeek of de IFR voldoende mogelijkheden bood om dit probleem aan te pakken door toegang tot NFC-technologie op smartphones af te dwingen. Dat blijkt niet het geval. De IFR kan alleen gebruikt worden als er keuze is tussen verschillende betaalapps. Die keuzemogelijkheid is er niet op dit moment in Nederland. In andere landen waar al wel een concurrerende betaalapp is, kan de IFR wellicht wel worden toegepast.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Dit onderzoek bevestigt dat toegang tot NFC-technologie van belang is voor de ontwikkeling van betaalapps waar consument en winkelier uit kan kiezen. Deze Europese regels stellen ons niet in staat deze toegang in Nederland af te dwingen. Dat kan alleen als er al een concurrerende betaalapp is, maar daarvoor blijkt toegang tot NFC-technologie cruciaal. In feite een kip-ei probleem. Daarom willen we dat de Europese regels worden aangepast.’

Hoe nu verder?
De ACM pleit voor aanpassing van de Europese regels voor het betalingsverkeer (PSD2) en invoering van de Digital Markets Act. Dan worden ‘technische dienstverleners’ zoals smartphonefabrikanten verplicht om toegang te bieden tot cruciale technologie en infrastructuur zoals NFC-technologie. Met aangepaste en nieuwe regels wordt een gelijk speelveld voor aanbieders van betaalapps gecreëerd.

Daarnaast doet de Europese Commissie onderzoek naar dit probleem, maar dan op basis van de mededingingsregels.

Bron: ACM; foto: freepik.com