Excuses NS voor falen Fyra

12-06-2015

DEN HAAG (ANP) - De NS heeft zich vrijdag tegenover de reiziger verontschuldigd voor het debacle met de snelle trein Fyra. ,,We willen daar onze oprechte excuses voor aanbieden", zei waarnemend NS-topman Engelhardt Robbe vrijdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

,,We hebben de reiziger in de kou laten staan. We hebben onze beloften, onze ambities niet waar kunnen maken", zei Robbe. Hij vervangt Timo Huges, die vorige week opstapte omdat hij was betrokken bij onregelmatigheden rond aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. ,,De teleurstelling is groot", voegde Robbe eraan toe, ook binnen zijn eigen bedrijf.

De enquêtecommissie zoekt uit waarom de Fyra, die over de hogesnelheidslijn moest gaan rijden, veel te laat klaar was en er al snel weer mee op moest houden omdat er van alles mankeerde aan de trein.

Ambitie

De commissie hield Robbe voor dat de Fyra 32 keer per dag zou gaan rijden, terwijl er nu op zijn hoogst zestien Thalys het spoor op gaan. Volgens de tijdelijke NS-topman is er na het falen van de Fyra vervangend vervoer gekomen dat in zijn totaliteit op zijn minst gelijkwaardig is. Treinen rijden vaker, er zijn meer bestemmingen en de reiziger kan kiezen uit meerdere soorten van vervoer. Hij wees erop dat de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel straks ook nog sneller gaat rijden.

Robbe zei dat de NS niet meer de ambitie heeft om een vervoerder te zijn met hogesnelheidstreinen. De samenwerking met de Belgen en de Fransen in de Thalys is een goede constructie. De NS richt zich vooral op het treinverkeer in Nederland en kort over de grens.

Hoog bod

De huidige afspraken kosten de NS jaarlijks ruim 180 miljoen euro, 101 miljoen euro voor de hogensnelheidslijn en 80 miljoen voor het hoofdrailnet. Robbe verzekerde dat zijn bedrijf aan die verplichting kan voldoen. De NS doet alleen nog maar biedingen op treinvervoer die een redelijke rendement garanderen.

Het bod van 178 miljoen dat de NS destijds deed op het vervoer over de hogesnelheidslijn was heel hoog. NS-dochter HSA, dat de hogesnelheidslijn exploiteerde, zat voortdurend in de financiële problemen en moest van een faillissement gered worden.

(c) ANP 2015, alle rechten voorbehouden