'Weigering cijfers onacceptabel'

28-05-2015

DEN HAAG (ANP) - Toenmalig verkeersminister Camiel Eurlings vond het ,,echt slecht, onacceptabel en maatschappelijk onverantwoord" dat de NS geen volledige inzicht wilde geven in het bedrijfsplan voor het vervoer over de hogesnelheidslijn. NS-dochter HSA exploiteerde de hogesnelheidslijn, maar wilde de cijfers niet geven toen het bedrijf in 2008 meldde dat er financiële problemen waren.

Dat zei Eurlings donderdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De commissie zoekt uit waarom deze flitstrein Fyra, die op de hogesnelheidslijn zou gaan rijden, veel te laat klaar was en door ernstige mankementen maar kort reed.

Eurlings veronderstelde dat de NS probeerde de jaarlijkse vergoeding voor het vervoer over de hogesnelheidslijn omlaag te krijgen, omdat het bedrijf veel te veel had geboden om deze opdracht te verwerven. De NS had dat ook al eerder geprobeerd bij zijn voorgangers. Op de vraag of hij weleens van plan is geweest het vertrouwen in de NS-directie op te zeggen, zei Eurlings dat hier ,,in de emotie" op zijn ministerie wel eens over gedacht was.

,,Geen bange minister"

De enquêtecommissie wierp Eurlings voor de voeten dat hij de Tweede Kamer in 2007 nog had verteld dat er geen enkele aanwijzing was voor een faillissement van HSA. De commissie vroeg zich af of de minister niet een te rooskleurig beeld had geschetst. Tenslotte gaf hij niet veel later een voorschot van 10 miljoen euro aan HSA voor een schadevergoeding die de overheid moest betalen. Die vergoeding had te maken met vertraging van de aanleg van de hogesnelheidslijn.

Eurlings noemde het ,,de minst slechte optie" de HSA niet failliet te laten gaan. Als een bankroet beter was geweest voor de treinreizigers, had hij geen enkele moeite gehad die keuze toch te maken, zei de oud-minister. Voor politiek gezichtsverlies vreesde hij niet. ,,Ik ben geen bange minister."

Eind 2008 maakten de minister en NS afspraken om het noodlijdende bedrijf overeind te houden. Mocht later blijken dat de HSA door oorzaken van buitenaf in de problemen zou komen met het vervoer over de hogesnelheidslijn, dan zou de jaarlijkse afdracht aan de overheid tot 100 miljoen euro kunnen dalen.

(c) ANP 2015, alle rechten voorbehouden