De Mol: ik ga weer doen wat ik leuk vind

12-03-2015

LAREN - John de Mol verkoopt Talpa omdat hij zich zoveel mogelijk wil richten op wat hij echt leuk vindt: het bedenken van nieuwe tv-formats. Door de groei van zijn bedrijf werd zijn tijd steeds meer opgeslokt door werkzaamheden die hij liever niet doet, zoals vergaderen en praten over cijfers. "Ik vind dat echt niet leuk'', zei hij donderdag tijdens een persconferentie over de overname van Talpa door het Britse ITV.

"Voor mij is deze overname 'the best of both worlds'. Ik verkoop niet om te stoppen met werken, integendeel. Mensen die mij kennen, weten dat ik waarschijnlijk nooit zal stoppen.'' Maar het bijna zestigjarige tv-icoon vindt dat hij wel het recht heeft zijn tijd zoveel mogelijk in te vullen met werk waar zijn hart ligt. "Dit is een nieuw begin en we gaan zeker niet achterover leunen, maar zelfs nog een tandje bijschakelen.''

De Mol noemt de overname een "ultieme deal'', die hij met meer plezier beleeft dan die van zijn vorige bedrijf Endemol. "Doordat dat een beursgenoteerd bedrijf was, ging het op een heel andere manier. Ik zag wekenlang alleen maar mannen in grijze pakken met rekenmachines.'' Een beursgang zoals destijds kwam dan ook ,,niet een miljoenste van een seconde'' in zijn hoofd op. "Dat waren met Endemol de vijf slechtste jaren van mijn leven.''

Zelfde situatie

Hij kwam een jaar geleden tot de conclusie dat hij in dezelfde situatie was beland als destijds bij zijn vorige bedrijf Endemol. "Ik werd ziek en lag een week in het ziekenhuis. Toen ik eens ging kijken, bleek dat 30 tot 40 procent van mijn beschikbare uren vaststond voor allerlei vergaderingen. Ik was weer op het punt gekomen als hoofd van een bedrijf waarbij dingen me begonnen tegen te staan.'' Hij besloot dat het een mooi moment was voor een overname.

Hoewel de partijen volgens hem letterlijk in de rij stonden, had de mediamagnaat al in een heel vroeg stadium een grote voorkeur voor ITV. "ITV stond met stip op nummer 1. We hebben een klik en onze strategie en filosofie zijn één op één. Ik voelde me gevleid toen ze zeiden dat wij voorliepen op ITV met het uitrollen en verkopen van formats.''

(c) BuzzE 2015, alle rechten voorbehouden