Ook Douglas scheldt niet-gewerkte uren kwijt na druk FNV

Na Wibra scheldt ook Douglas alsnog zogeheten min-uren kwijt van medewerkers. Drie werknemers krijgen tientallen uren teruggestort die zij tijdens de lockdown hebben opgebouwd. De parfumerieketen wilde dat zij deze gingen inhalen of er verlofuren voor zouden inleveren. Daar ziet zij vanaf na druk van de FNV.

Na druk FNV scheldt Douglas min-uren kwijt
‘Drie dappere vrouwen hebben hiervoor gevochten en zijn nu gecompenseerd, maar dit is een belangrijke overwinning voor álle werknemers van Douglas’, zegt Daniëlle Wiek, bestuurder van FNV Handel. ‘Wij weten dat er nog tientallen medewerkers zijn die hier ook recht op hebben en wij zullen hen helpen om ervoor te zorgen dat ook hun min-uren worden kwijtgescholden.’

Werknemers kunnen zich melden bij FNV
De FNV roept werknemers die geen afspraken met het bedrijf hebben gemaakt over het inhalen of compenseren van hun niet-gewerkte uren op om zich te melden. Wiek: ‘Zij hoeven er niet op te rekenen dat Douglas hen uit zichzelf tegemoetkomt. Die wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als je je mond niet opentrekt, doen ze helemaal niks voor je.’

Zes niet-gewerkte uren per week
Alle werknemers van Douglas hebben tijdens de lockdown zes niet-gewerkte uren per week opgebouwd. De parfumerieketen moest deze op 1 april laten vervallen voor medewerkers die niet hadden ingestemd om de uren op een later moment in te halen of ze te compenseren door het inleveren van verlofuren.

Coronarekening bij de werknemers
Wiek: ‘Douglas haalde begin dit jaar een truc uit door die min-uren eerst te schrappen en ze bij mensen van hun vakantie-uren af te halen. Wij hebben er toen voor gezorgd dat ze dit terugdraaiden. Maar nadat de verlofuren weer bijgeschreven waren, werden de min-uren gewoon opnieuw opgevoerd. Douglas legde de coronarekening zo toch bij zijn werknemers en eiste dat die de uren zouden inhalen.’

Discussie nog lang niet gesloten
Volgens Wiek is de min-urendiscussie nog lang niet gesloten, ook niet na de in juli verloren rechtszaak tegen Wibra over dezelfde kwestie. Het winkelbedrijf besloot vervolgens wel een deel van de min-uren kwijt te schelden.

Moreel een heel sterke zaak
Wiek: ‘Bij Wibra hebben we juridisch niet gewonnen, maar moreel hadden we daar een heel sterke zaak. Dat realiseerden zij zich ook. Deze kwestie bij Douglas sluit hier heel mooi bij aan. Wij blijven ons er hard voor maken dat werknemers niet opdraaien voor de kosten van de coronacrisis.’

Bron: fnv; foto: wikipedia

Recente berichten

FNV presenteert plan voor lokale armoedebestrijding

De FNV presenteert vandaag, op Wereldarmoededag, een plan om armoede ook in het gemeentelijk beleid… Lees verder

oktober 17, 2021

Van Gerwen naar halve finales EK na winst op Price

Michael van Gerwen heeft de halve finales van het EK Darts bereikt door op knappe… Lees verder

oktober 17, 2021

Waarschuwingsschot bij vechtpartij bij tankstation

Arnhem - Agenten kregen rond 3 uur een melding dat er gevochten zou worden bij… Lees verder

oktober 17, 2021

Bijna de helft van de Nederlandse horeca kampt met personeelstekort

Amsterdam – 44 procent van de Nederlandse horeca werkt met minder personeel dan ze eigenlijk… Lees verder

oktober 17, 2021

Ajax wint van Heerenveen en profiteert van puntenverlies Feyenoord

Het puntenverlies van Feyenoord heeft Ajax geen windeieren gelegd. De Amsterdammers wisten zich namelijk na… Lees verder

oktober 16, 2021

Mogelijk verkeerde man veroordeeld voor liquidatie Brunssum

Justitie heropent het onderzoek naar de moord op Sven Prins in Brunssum, omdat een van… Lees verder

oktober 16, 2021