• Start
  • Algemeen
  • Beveiliging: een een-tweetje tussen mens en techniek

Beveiliging: een een-tweetje tussen mens en techniek

03-12-2015

Of je het nu hebt over een bedrijfspand of een evenement, beveiliging is een hot item. Naast de Grote Beveiliging, bijvoorbeeld Brussel, is er de alledaagse beveiliging. Die wordt waargemaakt in een knappe wisselwerking tussen mens en techniek.

 

Veilig gevoel en continuïteit

Hotel Hoogeveen. Je loopt er zo naar binnen. Vooruit, er is toezicht: een vriendelijke receptioniste wijst je de vergaderkamer waar vijf professionele beveiligers praten over een veilige samenleving.

Beveiligingsbedrijven, je hebt ze in alle soorten en maten. Securitas is een groot bedrijf dat bij monde van branchemanager Noordoost-Nederland Bart de Vries vindt dat het bij het beveiligen van een bedrijf gaat om de continuïteit. Edwin Bijkersma, directeur van Beveiligingstechniek Noorderland, legt de nadruk op een veilig gevoel. De veiligheid van digitale data waarborgen in bedrijfsprocessen, dat staat centraal voor Jan Tammeling, sales manager van CJ2 Hosting & Development. Menze Nijborg, accountmanager van B & G S merkt op dat het bij beveiligen niet alleen gaat om gevaren van buiten, maar ook om interne beveiliging. Die maak je volgens Wim Beverdam, coördinator van FBN Security, waar in slimme combinaties van mens en techniek.

tafelgesprek hoogeveen 1

Leven zonder risico’s

De afgelopen jaren is in beveiligingsland veel veranderd. Had het ene bedrijf meer last van de crisis dan het andere, de technische ontwikkelingen zetten gewoon door. ‘Dankzij nieuwe mogelijkheden op het gebied van ICT kunnen we nu veel meer maatwerk leveren’,  vertelt De Vries. ‘Vroeger leverden we mannetjes, tegenwoordig een systeem op maat waarin camera’s en sensoren een belangrijke rol spelen.’

Tammeling neemt een toenemende vraag naar databeveiliging waar en Nijborg merkt dat steeds meer particulieren vragen naar de beveiliging van hun woningen. Geven cijfers aan dat onze samenleving steeds veiliger wordt, de beleving is anders. ‘Dat komt omdat er via televisie en sociale media steeds meer informatie op ons afkomt’, aldus De Vries. ‘We voelen ons onveiliger en willen leven zonder risico’s.’ Met als gevolg dat waar tien jaar geleden camera’s in winkelcentra ondenkbaar waren, iedere winkelier er nu om vraagt.

tafelgesprek hoogeveen 2

Vroege signalering

Met de groei aan informatie en de nieuwe mogelijkheden die technische ontwikkelingen ons bieden, neemt de vraag naar beveiliging dus toe. Na de economische recessie vindt een inhaalslag plaats. En de terroristische dreiging, heeft die ook effect? ‘We merken inderdaad dat er bij evenementen meer beveiligers worden gevraagd’, vertelt Beverdam, ‘maar met camera’s is ook heel veel mogelijk bij grootschalige evenementen. Je kunt bijvoorbeeld met behulp van gezichtsherkenning mensen detecteren die je liever niet op je bijeenkomst wilt hebben. Of waarnemen dat er opvallend veel geluid of beweging is. Zo zit je er veel korter op.’

Vroege signalering dus. Bijkersma: ‘Vergelijk het met de Belgische auto die onlangs werd gesignaleerd bij een gebouw waar de burgemeester van Rotterdam zat te eten en die bij de grens al als verdacht was gedetecteerd. Je kunt dankzij technische hulpmiddelen snel en adequaat handelen.’

tafelgesprek hoogeveen 4

Databehoefte versus privacy

Hoe meer camera’s en sensoren worden ingezet, hoe groter de spagaat tussen de wensen op het gebied van data en die van privacy. Sinds we een bonuskaart hebben bij Albert Heijn en gebruik maken van Facebook is de hoeveelheid data toegenomen en de privacy navenant minder geworden. Beverdam: ‘De eisen die we stellen aan privacy worden strenger, terwijl de databerg blijft uitdijen. Voor beveiligers is dat een lastig gegeven. Je loopt ook tegen morele vragen aan als: tot hoever wil je de privacy overeind houden als er bijvoorbeeld een pedofielennetwerk in het geding is?’

De Vries vult aan: ‘Natuurlijk blijven we binnen de kaders van de wet- en regelgeving. Maar soms is de praktijk net even anders dan de theorie. Als beveiligingsbedrijf vragen we onszelf af: moet alles wat kan?’

Bovendien is het een generatiekwestie. Big data en privacy worden door oudere generaties heel anders beleeft dan door onze jongeren die groot zijn geworden met smartphones en tablets, van wie het hele hebben en houden op straat ligt en die hun identiteit zelfs lijken te ontlenen aan non-privacy.

Uitgerekend in de cloud klinkt de ultieme privacyvraag: hoe veilig zijn mijn gegevens in die enorme databerg? Tammeling stelt ons gerust: ‘Als opdrachtgever, beveiligingsbedrijf en hostingbedrijf de kwestie goed bespreken en waterdichte afspraken maken, is veiligheid gegarandeerd.’

tafelgesprek hoogeveen 5

 

Meer veiligheid met minder mensen

De wereld verandert door, ook de beveiligingswereld. Beveiligen is mensenwerk dat steeds sterker leunt op de nieuwe mogelijkheden die ICT ons biedt. ‘We gaan met minder mensen meer doen’, voorspelt Nijborg. ‘Er lopen minder beveiligers rond, maar we zien steeds meer camera’s en sensoren. Medewerkers van beveiligingsbedrijven zijn andere medewerkers dan tot voor kort. Met kennis van zaken zijn ze goed in analyseren, anticiperen en preventie.’ Betekent dit dat we straks worden opgepakt voordat we door rood rijden?

Een probleem is volgens Bijkersma dat de opleidingen de snelle ontwikkelingen niet kunnen bijbenen. ‘De theorie komt zo steeds verder van de praktijk te staan. Stages en bedrijfsopleidingen kunnen helpen de aansluiting overeind te houden. Beveiligingsbedrijven en onderwijsinstellingen moeten meer samenwerken om ervoor te zorgen dat de jonge instroom in de bedrijven goed is uitgerust voor Beveiliging 2.0.’

Beveiliging, het blijft een beetje Tom & Jerry: achter elkaar aan rennen dus. Maar minder en andere mensen, meer en slimmere techniek ten spijt, honderd procent veiligheid is een utopie en honderd procent beveiliging dus ook. Het gaat immers altijd om mensen, of het nu de crimineel, de medewerkers van het te beveiligen bedrijf of de beveiligers zijn...

Tekst: Andre Staas, Foto: Startmakkelijk, Locatie: www.hethotel.nl