• Start
  • Algemeen
  • Transport & logistiek investeren in personeel, scholing en samenwerking

Transport & logistiek investeren in personeel, scholing en samenwerking

09-06-2016

De sector transport en logistiek heeft een goed jaar achter de rug. Het CBS berekende een totale omzetgroei van 2,5 procent. Wegvervoer profiteerde onder meer van de aantrekkende bouw en binnenvaart maakte een inhaalslag dankzij de laagwaterstand. Ook voor 2016 wordt een omzetstijging verwacht. De sector heeft echter nog wat impulsen nodig om écht toekomstbestendig te zijn, vinden de tafelgasten, bijeengekomen bij de Rotterdamse vestiging van Havenwerk, specialist in flexibele inzet van vaklieden voor haven en industriële logistiek.

Zo is het aantrekken van personeel een aandachtspunt. Henk Schipper van samenwerkingsverband van binnenvaartondernemers Aqua Navis/ELV koppelt de huidige voorzichtigheid op de arbeidsmarkt aan behoud van de concurrentiepositie. “Iedereen wil vanwege concurrentie zijn kosten beperken, met een risico voor de middellange termijn. Zonder kostenbeperking zou een beleid voor de middellange termijn volledig overbodig zijn, want een bedrijf bereikt dit stadium dan niet eens. Vergrijzing in het werkveld is beheersbaar als de sector gezamenlijke initiatieven voor scholing, stages en werving van potentiële kandidaten ondersteunt.”

HAVENWERK20160525001

 

Kosten Code 95

 

Alex Hoogendoorn, directeur van De Haan-Hoogendoorn Transport, gespecialiseerd in koeltransport en (inter-)nationaal vervoer van bouwmaterialen, ziet met name het chauffeurskorps vergrijzen. Dat vertrouwde chauffeurs aanblijven heeft volgens hem, naast een schat aan ervaring, met de huidige opleidingskosten te maken. “Veel chauffeurs haalden voorheen hun groot rijbewijs in militaire dienst. Zelf stortte ik een deel van het geld dat ik met vier dagen werken verdiende, in een potje van het sectorinstituut. Daar werden mijn lessen mee bekostigd. Helaas is dit systeem verdwenen. Onze chauffeurs behalen nu de verplichte nascholing voor Code 95 met ondersteuning van SOOB, Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer. Deze kosten zijn gelukkig nog te overzien.”

HAVENWERK20160525004

 

Zij-instromers

 

De overheid richt zich in de strijd tegen chauffeurstekorten sinds 2015 ook op zij-instromers. Peter Koster, locatiedirecteur van het Scheepvaart en Transport College (STC) -middelbaar en hoger onderwijs in maritieme en logistieke richtingen- juicht deze ontwikkeling toe. “Aanvankelijk dacht ik aan concurrentie voor onze leerlingen, maar de nood is zo hoog, we hebben op korte termijn 2000 nieuwe chauffeurs nodig. Bovendien hebben de geselecteerde zij-instromers vaak de juiste motivatie. Ze zijn ontzettend gedreven.”

HAVENWERK20160525006

 

Confucius’ visie

 

Veelgehoorde kritiek in vrijwel alle sectoren is dat opleiding en werkveld niet aansluiten. Het STC draagt praktijkgerichtheid echter in haar DNA, zegt Peter Koster. Het onderwijsaanbod komt mede voort uit continue input van bedrijfstakcommissies, waarin het bedrijfsleven breed is vertegenwoordigd. Hij haalt Confucius’ visie op het leerproces aan. “Ik hoor en ik vergeet, ik zie en ik onthoud, ik doe en ik begrijp. Dat is letterlijk ons credo. Praktijkleren staat voorop. Veel leerlingen kunnen na afstuderen bij hun stagebedrijf aan de slag, dat zegt wel iets.”

HAVENWERK20160525008

 

Flexinuïteit

 

Havenwerk, dat over vestigingen in Rotterdam, Amsterdam en Zeeland beschikt, heeft een geheel eigen oplossing voor zowel personeelstekorten als hoge kosten voor vaste medewerkers. Het bedrijf verenigt kwaliteit, continuïteit en flexibiliteit in zijn concept ‘flexinuïteit’. De ongeveer honderd vaklieden van Havenwerk komen niet bij bedrijven in dienst, maar blijven flexibel beschikbaar. “We bieden zekerheid”, vertellen directeur Ton Veraart en operationeel manager Wim Braam van Havenwerk. “Bedrijven hebben een flexibele schil, maar de gemiddelde ZZP’er investeert geen tijd en geld in opleidingen. Dat gaat uiteindelijk ten koste van de kwaliteit in de logistieke sector. Wij leiden medewerkers goed op en zorgen dat ze over de juiste veiligheidscertificaten beschikken. Zo volgen vier van onze mensen een opleiding tot medewerker havenoperaties bij het STC en andere collega’s halen binnenkort het VAPRO-B diploma.”

HAVENWERK20160525009

 

Platooning en blurring

 

De havenlogistiek kenmerkt zich steeds meer door automatisering, stellen de tafelgasten. Zie de Tweede Maasvlakte, waar inmiddels veel werk met de ‘joystick’ wordt verricht. Ook op de weg gaat de technologische ontwikkeling razendsnel. Koster: “We hebben in 2015 kennis gemaakt met platooning, een methode waarbij vrachtwagens elektronisch gekoppeld in konvooi rijden. Op termijn beheersen zelfrijdende trucks de rechterrijstrook.” Veraart spreekt van blurring in de sector: steeds meer functionaliteiten komen in één beroep samen. “De haven- en logistieke medewerker van nu beschikt over veel meer competenties dan zijn beroepsgenoot dertig jaar geleden. Hij is digitaal onderlegd.  Overigens verwacht ik serieuze concurrentie van 3D-printing voor transport- en logistieke bedrijven. Er kunnen nu al complete woningdelen worden geprint. Als 3D-printers betaalbaar worden, geeft dat een enorme vrijheid.”

HAVENWERK20160525010

 

Opdrachten behouden

 

De sector moet het naar mening van Henk Schipper niet direct van ICT-innovatie hebben, alleen al omdat adequate financieringsmogelijkheden daarvoor ontbreken. “We ondervangen het beleid van lage voorraad en korte-termijnplanning niet met ICT-innovaties. Op het punt van track & trace, up-to-datemateriaal en just in time, zijn er nog wel stappen mogelijk. Ze zijn niet afhankelijk van innovaties, maar moeten worden geïmplementeerd in de normale routines.”

Synchromodaal vervoer

Bedrijven kunnen veel meer halen uit onderlinge samenwerking, geven de deelnemers aan het rondetafelgesprek aan. Op die manier komt het synchromodaal vervoer -de meest optimale vervoersoplossing binnen de modal split- beter uit de verf. De drang om opdrachten voor het eigen bedrijf te behouden, staat samenwerking volgens Schipper nog wel eens in de weg. “Zulke trajecten vergen tijd en kunnen alleen met initiatieven uit de markt, stapsgewijs worden ontwikkeld.” Het overgrote deel van de trucks van De Haan-Hoogendoorn Transport rijdt met een lading terug, reageert Alex Hoogendoorn. “We laten op de korte ritten binnen Nederland niet veel ruimte onbenut. Als we bijvoorbeeld hout richting Oost-Nederland rijden, laden we op de terugtocht staal of betonplaten in Enschede of Almelo. Nederland is in elk geval een zeer geschikt land voor synchromodaal vervoer. We beschikken over het totaalplaatje, kanalen, rivieren, wegen, rail, havens en terminals.”

Efficiënte keuze

Ton Veraart en Peter Koster zien een nog grotere rol voor de binnenvaart weggelegd. Ze wijzen op de groei van inland-terminals. “In Brabant Inter Modal zien we terminals die belangrijke hubs zijn geworden. Grote bedrijven onderkennen ook steeds vaker de voordelen van binnenvaart. Vanwege de combinatie van duurzaamheid en doelmatigheid, moet binnenvaart nog verder groeien.” 

HAVENWERK20160525011