• Start
  • Economisch
  • Als altijd kent de zakelijke medaille twee kanten, ook in Amsterdam!

Als altijd kent de zakelijke medaille twee kanten, ook in Amsterdam!

25-01-2016

 

"Het geld wordt in het westen van het land verdiend", stelt Paul Muller van TecLine, leverancier van technisch personeel in binnen- en buitenland. Tijdens een ronde tafelgesprek met in totaal vijf afgevaardigden van het Amsterdamse bedrijfsleven blijkt dat deze positieve kant van de zakelijke medaille als altijd een keerzijde heeft. Amsterdam loopt namelijk vol, wat knelpunten op het gebied van infrastructuur, openbaar vervoer en parkeergelegenheid met zich meebrengt. Een keerzijde die echter met gemak gecompenseerd lijkt te worden door de aanwezige vraag, want bedrijven vestigen zich maar wat graag in Amsterdam.

bosbaan4

Dat Amsterdam in trek is, ziet ook Henk Wessels van Unica, bekend van technische installaties voor gebouwen en industrie. "Veel buitenlandse bedrijven komen naar Amsterdam. In vergelijking met bijvoorbeeld Londen liggen de grondprijzen hier laag, zeker langs de Zuidas. Bovendien zien buitenlandse bedrijven Amsterdam als een compacte stad." En dan is er ook nog de vraag. "Die is in Amsterdam zeker aanwezig, al is de concurrentie moordend", meent Marcel Reith van Securitas, met personeel en technische oplossingen actief in de beveiligingsbranche en door MT Magazine uitgeroepen tot de op één na beste dienstverlener van 2015. 

bosbaan2

Bereikbaarheid

Als gezegd, heeft de zakelijke medaille een keerzijde. Amsterdam loopt vol, het is een ramp om de stad binnen te komen. "Een klant uit Antwerpen deed er langer over om van de ring naar ons kantoor op de Keizersgracht te rijden, dan van Antwerpen naar de ring", memoreert Vincent van der Graaf van Clickvin, dienstverlener in zoekmachineoptimalisatie en online marketingstrategieën. "Daarom zijn we verhuisd naar Zuid-Oost waar de verbindingen goed zijn." Ook parkeren blijkt een knelpunt. Vincent van der Graaf meent dat je alleen al voor een vrije parkeerplaats elektrisch zou gaan rijden. Naast de voor het gevoel permanent bezette parkeerplaatsen zijn ook de hoge parkeerkosten een doorn in het oog. "Ik heb dure parkeervergunningen voor mijn personeel moeten regelen", zegt Frank Anthonissen van Citroën Amsterdam, een welbekende autodealer die geen verdere toelichting behoeft. Het openbaar vervoer blijkt in de ogen van deze heren echter geen goed alternatief. "Het probleem zit 'm in de verbindingen en dus wint nog altijd het gemak van de auto", geeft Paul Muller aan. Of deze knelpunten daadwerkelijk schadeposten met zich meebrengen, kan geen van de heren hard maken. Wel bestaat het sterke vermoeden dat bedrijven business verliezen door hoge parkeerkosten, medewerkers zien vertrekken door (te) lange reistijden en laatkomers voor lief moeten nemen door werkzaamheden aan één van de ringwegen. "Maar hoort het ook niet een beetje bij Amsterdam", vraagt Henk Wessels zich af. "We kijken met z'n allen reikhalzend uit naar de Noord/Zuidlijn - nu goed voor een explosieve groeimarkt - en als het er straks ligt, vinden we het al snel weer normaal. We zijn gewoon gewend om te klagen."

bosbaan3

Oplossingen

Naast de Noord/Zuidlijn passeren ook andere oplossingen de revue. "Volgens mij moet je naar een combinatie zoeken", brengt Marcel Reith in. "Je rijdt met de auto naar een bepaald punt en gaat dan verder met het openbaar vervoer." Frank Anthonissen is van mening dat rond de stad meer punten moeten komen om vrachtwagens over te laden ten gunste van een betere bevoorrading van bedrijven in de stad. "Bovendien brengt het een betere bereikbaarheid voor al die mensen die in de stad moeten zijn met zich mee." Over thuiswerken als mogelijke oplossing denken de heren verschillend. Technisch kan het, maar optimaal is het niet. In de ogen van Vincent van der Graaf en Paul Muller althans. "Je moet samen om tafel zitten om goed te kunnen sparren, elkaar recht in de ogen kunnen kijken." Volgens Marcel Reith vraagt het gewoon om een andere mindset. "Je moet momenten afspreken, waarop je gezamenlijk op kantoor bent." Ook Henk Wessels ziet in de praktijk dat thuiswerken werkt. "Je moet niet bij elkaar gaan zitten om het bij elkaar zitten. Veel, met name routinematig werk kan prima vanuit huis worden gedaan."

bosbaan6

Verdienkansen

Duidelijk is dat de nog op te lossen knelpunten in positieve zin worden overschaduwd door de vraag en daarmee de verdienkansen die Amsterdam te bieden heeft. Zo ziet Vincent van der Graaf voldoende potentieel voor Clickvin om met een gezonde dosis online kennis nationale en internationale bedrijven te ondersteunen bij hun online traffic en zichtbaarheid. Vanuit Citroën Amsterdam blijft Frank Anthonissen auto's aan de particuliere en zakelijke markt leveren, waarbij nog zuinigere, schonere, energieneutrale auto's er met het oog op de steeds strengere milieuregels zeker gaan komen. Welk type populair wordt, hangt af van de bijtelling. Zo maakt op dit moment een bijtelling van veertien procent de wat controversiële Citroën Cactus tot een groot succes. Marcel Reith ziet een positieve toekomst voor Securitas met een duidelijke verschuiving van menskracht naar beveiligingsoplossingen als camera's, poortjes en verbindingen met meldkamers. Henk Wessels ziet ook de markt van Unica veranderen. Gebouwen krijgen steeds vaker een multifunctioneel karakter, wat andere eisen aan technische installaties stelt. Grote uitdaging is het gebrek aan technisch personeel. Natuurlijk heeft Paul Muller vanuit TecLine de oplossing deels in handen. Het op projectbasis leveren van technisch personeel is en blijft geen enkel probleem, voor het structurele, praktische onderhoud lijken we echter handen te gaan missen. Maar wat de toekomst ons ook brengt, vaststaat dat Zakelijk Amsterdam op dit moment booming is.

bosbaan5

Tekst: Astrid Mensink, Foto: Fototeam, Locatie: De Bosbaan Amsterdam