Amsterdam kent positief ondernemingsklimaat.

21-11-2016

Er is groei, maar ook de uitdaging van het inspelen op veranderingen

In Amsterdam zit het wel goed met het ondernemingsklimaat. Rond de tafel treffen we dan ook zes ondernemers die met het nodige optimisme naar de toekomst kijken, alhoewel ze ieder in hun eigen branche ook voor een aantal uitdagingen staan. “We horen weinig negatieve geluiden, alles trekt aan”, concludeert ook Marcel Reith van Securitas, gericht op optimale beveiliging door mens, kennis en techniek. “Maar de wereld is ook aan het veranderen. Zo maakt in onze branche het mannetje bij de deur steeds meer plaats voor moderne technologieën.” 

Amsterdam SM1

In 2010 waren zo'n 32.000 mensen werkzaam in de beveiligingsbranche, nu zijn dat er 28.000. “Dat wil niet zeggen dat het slecht gaat, maar de dingen gaan anders”, legt Reith uit. “We groeien als kool, klanten staan bijna letterlijk aan onze deur te kloppen.” Vanuit Roads houdt Gabe de Vries zich met heel andere dingen bezig, namelijk re-integratie van ernstige ggz cliënten, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “We kennen nu de Participatiewet, die stimuleert dat binnen bedrijven vijf procent van het personeel tot deze doelgroep behoort. Dat percentage wordt niet gehaald en dat terwijl sociale werkvoorzieningen sluiten. Gelukkig kloppen er nu meer bedrijven, dan cliënten bij ons aan. Dat was twee jaar geleden wel anders.”

Amsterdam SM3

Positieve trend

Bedrijven blijken een sociaal hart te hebben. Ook George Bel van MKB Cursus & Training ziet dat bedrijven weer meer in hun mensen investeren. “Tijdens de crisis stonden opleidingen hoog op het lijstje van bezuinigingsposten. We zien nu een inhaalslag en dat is belangrijk. Het opleiden van mensen moet je namelijk goed onderhouden, het is net als bij auto's.” Dat laatste weet Frank Anthonissen van Citroën Amsterdam als geen ander. “Ook onze wereld is aan het veranderen. Zo blijft de verkoop van particuliere auto's achter. Mogelijk door de trend, waarbij meerdere mensen gebruik maken van één auto. Private lease zit daarentegen wel in de lift. Zo ook de verkoop van bedrijfswagens, een teken dat het op veel vlakken weer goed gaat.”

Amsterdam SM5

Praktische kennis

In de financiële wereld zijn veel mensen wegbezuinigd. “Dat heeft bij ons de vraag naar lange termijn ondersteuning juist doen toenemen”, vertelt Pierre Simon van Simon Consulting Group, gespecialiseerd in compliance voor financiële instellingen. “De wet- en regelgeving verandert vaak en is heel complex, onze kennis biedt uitkomst. Ook de Brexit roept vragen op, bijvoorbeeld bij internationale banken over de vestiging van het hoofdkantoor, we zien dat Amsterdam duidelijk in beeld is.” Henk Wessels van Unica Amsterdam, actief in alles op het gebied van installatietechniek, ervaart een verschuiving in de bouwwereld. “De nadruk ligt steeds meer op denken, het ontwerpen van panklare oplossingen, maar we blijven de uitvoerende handen wel nodig hebben, zeker nu het bouwvolume in Amsterdam groot is.”

Amsterdam SM6

Gerichte opleiding

Het gebrek aan handen blijkt voor de technische branche echt een probleem. “De oude ambachtsscholen zijn verdwenen, een functie die we nu met eigen opleidingstrajecten oppakken”, vertelt Wessels. In het verlengde hiervan vraagt Reith zich af of het onderwijs wel volledig bij de overheid hoort. “In mijn ogen moet ook het bedrijfsleven investeren in goed onderwijs, om uiteindelijk de mensen te krijgen die we echt zoeken.” Simon refereert aan Amerika waar bedrijven businessschools sponsoren. “De vraag is wel of het dan niet te eenzijdig wordt.” De conclusie luidt dan ook dat naast de overheid het bedrijfsleven moet meebepalen en meebetalen om tot goed onderwijs te komen dat optimaal aansluit op de praktijk.

Amsterdam SM4

Nieuwe wereld

Bel ervaart een verandering in de vraag naar opleidingen. “Ik zie een verschuiving van bijvoorbeeld pure verkoop naar een breder palet aan vaardigheden als een goede omgang met klanten en collega's.” Ook de autobranche heeft nog wat te leren. Anthonissen: “We zijn een conservatieve branche, maar moeten wel mee op internet door bijvoorbeeld proefritten virtueel aan te bieden. De jeugd denkt echt anders, vindt het niet nodig een auto eerst in handen te hebben.” Als gezegd speelt de Participatiewet een grote rol bij de re-integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onderdeel daarvan is het doelgroepenregister, waarin alle mensen staan die onder de banenafspraak vallen, mensen met een ziekte of handicap die geheel of gedeeltelijk kunnen werken. “Daar gaan we de komende jaren veel energie in steken”, vertelt De Vries. “We willen zoveel mogelijk mensen in het reguliere bedrijfsleven. Dat levert natuurlijk ook een spanningsveld op, want het moet wel betaalbaar blijven voor de werkgevers.”

Amsterdam SM2

Komend jaar

Tot slot geven deze zes ondernemers een positief beeld voor komend jaar. Reith: “Voor de area Noordwest zien we nu al een groei van twintig tot vijfentwintig procent.” Bel voorspelt een verdere groei in alles wat mensen te maken heeft, dus ook in opleidingen. “E-learning blijft een trend, maar mensen willen toch ook bij elkaar in een klasje zitten.” Simon gaat voor een omzetgroei van vijftien tot twintig procent. “Wel verschuift onze rol van advies naar een hands-on aanpak. Verder gaan we een academie opzetten, puur vanuit compliance.” De Vries blijft mensen met ernstige (psychische) problemen aan een baan helpen. Stabilisering, misschien zelfs een lichte daling, lijkt voor personenauto's de lijn voor komend jaar. “Maar in bedrijfswagens houdt de groei aan”, weet Anthonissen. Wessels blijft enorm druk met complexe utiliteitsinstallaties. “Waar stopt het? We moeten wel waar blijven maken wat we beloven. Daarbij staat kwaliteit voorop”. Maar dat geldt natuurlijk voor heel ondernemend Amsterdam.

Amsterdam SM7 

Tekst: Astrid Mensink, Foto: Fototeam, Locatie: De Bosbaan Amsterdam