• Start
  • Economisch
  • Eerst koffie en dan de oprechte vraag wat iemands wensen zijn...

Eerst koffie en dan de oprechte vraag wat iemands wensen zijn...

26-10-2016

In Paterswolde schoven zes ondernemers rond de tafel in het sfeervolle Fletcher Familiehotel. Genietend van een meer dan smaakvolle lunch deelden zij hun passie voor ieder hun eigen vak. Centraal stond de vraag of zij hun klanten kennen, of zij in staat zijn vraag en aanbod bij elkaar te brengen. “Bij mij krijgt de klant altijd eerst een kop koffie”, zegt Aaron Kuipers van Kuipers Print en Sign, gespecialiseerd in drukwerk en binnen- en buitenreclame. “Vervolgens stel ik heel open de vraag wat iemands wensen zijn. Zo krijg ik altijd te horen wat mijn klanten écht willen.”

Natuurlijk begon het gesprek met een voorstelrondje, waarbij direct de interesse in elkaars verhaal voelbaar was. “Ik creëer een groene leef- en werkomgeving voor particulieren en ondernemers”, beet Marco Bakker van Hoveniersbedrijf Marco Bakker het spits af. “Met de juiste uitstraling zorgt dat voor een goed ontvangst. Daarbij houd ik natuurlijk rekening met het beschikbare budget, ook dat is je klant kennen.” André van Dijk van Watziterinhetglas houdt zich bezig met prachtige whisky's en gedistilleerde dranken. “Nu verzorg ik alleen nog proeverijen en cursussen, maar binnenkort komt daar de eerste online veiling van uitsluitend whisky's bij. Met dit alles geef ik, na jaren in de sales te hebben gewerkt, invulling aan mijn eigen passie.” En naast hem zat Aaron Kuipers, die met zijn drukwerk en reclame de wereld op zeer professionele wijze een beetje kleurrijker maakt.

paterswolde1

En verder

Jeanet van Echten is als adviseur re-integratie en outplacement werkzaam bij Maas groep. “Ik begeleid mensen bijvoorbeeld vanuit ziekte naar werk. Dat betekent maatwerk leveren, ontdekken wat het verhaal achter de persoon is.” Een stoel verder zat Harry Bartelds met meerdere kaartjes om uit te delen. “Oto2poets is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Wij verwijderen stickers, krassen en deukjes, brengen de glans volledig terug, zelfs bij rode auto's. Dat biedt al snel vijfhonderd tot duizend euro meer opbrengst bij verkoop. En vanuit Trendlease leveren wij mobiliteit ofwel een leaseauto voor een dag of meerdere jaren.” Tot slot vertelde Astrid Mensink over haar Kopijatelier. “Mijn passie is schrijven en dat voor diverse organisaties. Ik vertaal hun boodschap in heldere, toegankelijke teksten voor websites, advertorials, folders en meer.”

paterswolde2

Meerdere kanten

Gedurende het gesprek bleek het kennen van je klant meerdere kanten te hebben. Zo zag Marco Bakker zijn klanten in de loop der jaren veranderen. “Vroeger zat ik zelf bij ze aan tafel, maakte ik een berekening op de achterkant van een envelop. Dat gaat niet meer. Alles moet vooraf worden vastgelegd, daar word je steeds wijzer in.” Om vraag en aanbod goed bij elkaar te kunnen brengen, kijkt André van Dijk ook naar wat er al is op het gebied van whisky en veilingen. “Daarnaast vind ik het belangrijk om mijn klanten ook persoonlijk te kennen, door gewoon even een belletje te doen om te vragen hoe het gaat. Op het zakelijke vlak vraag ik vooraf duidelijk wat de bedoeling is. Daar pas ik dan mijn aanbod op aan of geef te kennen dat ze beter naar een ander kunnen gaan.”

paterswolde3

Eigen ervaringen

Uit ervaring weet Jeanet van Echten dat je soms moet durven toegeven dat een klant niet bij je past. “Bij re-integratie en outplacement moet je goed luisteren naar wat een klant zegt, maar ook naar wat hij of zij niet zegt om vervolgens met een aanbod te komen dat echt bij iemand past. Daar kan ik wel wat in sturen, maar soms is een klant er nog niet klaar voor. Als er gedurende dit toch persoonlijke proces geen klik is, kun je beter doorverwijzen naar iemand anders.” Astrid Mensink is ervan overtuigd dat je op die manier de klanten krijgt, die echt bij je passen. “Ik moet kunnen zijn wie ik ben. Zodra ik merk dat ik bij een bepaalde klant te veel een rol moet spelen, weet ik dat we niet bij elkaar passen en kan het beter zijn om elkaar los te laten.”

paterswolde4

Optimaal meedenken

De wensen van de klant staan dus altijd centraal. Zo werd Aaron Kuipers geconfronteerd met de vraag naar het kwalitatief printen van documenten, waar hij natuurlijk op inspeelde. “Toch voer ik de wens van mijn klanten niet klakkeloos uit. Als ik denk dat het beter kan, leg ik mijn advies ernaast. Als er dan toch aan het eigen idee wordt vastgehouden, voer ik dat natuurlijk uit.” Het meedenken ligt bij Harry Bartelds op een wat ander niveau. “Het professioneel poetsen van auto's is vrij onbekend en dus moeten wij de vraag bij onze potentiële klanten zien te creëren. Dat betekent goede marketing, optimale kwaliteit en zelf contact houden. Daarbij benutten wij natuurlijk ook onze sterke combinatie van poetsen en lease.”

paterswolde6

Effectieve strategie

Het creëren van vraag blijkt ook voor anderen een effectieve strategie. “Bij een whiskyproeverij schenk ik altijd iets anders in het laatste glas. Een mooie manier om mijn klanten te laten weten dat ik ook iets met gedistilleerde dranken doe”, vertelt André van Dijk. “Als ik op een vakbeurs iets zie wat in het noorden nog niemand doet, dan pak ik het op en creëer zo een nieuwe markt voor bijvoorbeeld verticaal tuinieren”, gaat Marco Bakker verder. Jeanet van Echten hoopt op een trend, waarbij mensen bij zichzelf te rade gaan over wat ze nou echt willen met hun werk. “Hiervoor leg ik graag verbindingen met concullega's, het UWV en diverse andere bedrijven.” Tijdens dit ronde tafelgesprek werden in ieder geval mooie verbindingen gelegd tussen zes ondernemers die oprecht bereid zijn zich in hun klant te verdiepen, want alleen dan komen vraag en aanbod optimaal bij elkaar.

paterswolde7

Tekst: Kopijatelier, Foto: Kiekez, Locatie: Familie Hotel Paterswolde