It’s social innovation, stupid!

31-08-2015

v.l.n.r. Rob van Ginneken, Bart de Vries, Jan Reitsma, Wout van Drunen, Berjan Sewüster, Tim de Zwart

Bij innovatie denk je aan ict, aan robotisering. Aan techniek. Maar er is meer. Naast het technische is er het sociale. H2H: human to human. De menselijke factor, die biedt kansen.

Crisis ijlt na

Als je een jaar geleden ondernemers vroeg naar de economische stand van het land, vloeiden de tranen rijkelijk. Ondertussen hebben de rode seinen plaats gemaakt voor groene: vertrouwen en optimisme komen schoorvoetend tevoorschijn.

Toch zijn we er nog lang niet, vinden zes ondernemers, bijeen in het kleurrijke Hotel Ten Cate in Emmen. Zo ziet Jan Reitsma, directeur van Sensor City Assen, nog steeds zware luchten. ‘Nog steeds vallen bedrijven om, onlangs nog Imtech.’ Wout van Drunen, directeur van Polisagent, vult aan: ‘De crisis ijlt na. Veel ondernemers hebben bijvoorbeeld geen geld om betalingsrisico’s af te dekken en staan nu volop in de wind.’

Onbetaalde rekeningen

Ook Berjan Sewüster, relatiebeheerder bij De Jong & Laan, ziet nog wel problemen. ‘Ondernemers betalen traag en brengen zo andere ondernemers in gevaar. Er staan miljarden aan onbetaalde rekeningen vast.’

Rob van Ginneken, projectleider bij Nieuwenhuis Schade Onroerend Goed, is de witte raaf in het gezelschap. ‘Onze opdrachten zijn altijd van te voren afgedekt door de verzekeraars en bovendien stormt en overstroomt het altijd, crisis of geen crisis.’

Volgens Tim de Zwart, directeur van InDiv Solutions, staan veel ondernemers met de rug tegen de muur. ‘De klant bepaalt wat er op de factuur komt te staan; leveranciers kunnen zich niet permitteren om nee te zeggen.’

Branchemanager Bart de Vries (Securitas) stelt: ‘Bedrijven rekken hun betalingstermijnen op en hebben geen geld voor investeringen. Wij spelen daarop in met nieuwe concepten waarin partnership centraal staat. Samen zoeken we creatieve oplossingen, helemaal op maat gesneden.’

Cocreatie: samen optrekken

Zo, die zit! Opdrachtgevers en klanten die samen zoeken naar nieuwe concepten. Dat is nog eens innoveren. Niet alleen op technisch gebied, maar vooral op het vlak van het intermenselijke dus. ‘Wij doen een stap terug’, betoogt De Zwart. ‘Samen met onze klant definiëren wij zijn probleemstelling en behoefte. Daarop ontwikkelen wij een totaaloplossing. We leveren geen product, maar een concept.’ Ook voor De Vries staat het persoonlijke gesprek met de klant centraal. ‘Het is een kwestie van vragen en goed luisteren en dan samen innoveren.’

Cocreatie noemt Reitsma dit. ‘De kracht zit in het meedenken en samen optrekken. Zo verrijk je je product met een stuk dienstverlening dat écht waarde toevoegt.’

Sociale innovatie

Gemak bieden, dat is voor Van Ginneken een trigger voor innoveren. ‘Klanten willen worden ontzorgd. Dat kan bijvoorbeeld met one-stop-shopping. Je hoeft daarvoor echt niet alles zelf in huis te hebben. Zo doen wij een beroep op een netwerk van toeleverende specialisten.  Technische innovatie moet je vooral aan de binnenkant houden, in je bedrijfsprocessen. Aan de buitenkant komt het meer aan op sociale innovatie.’

Van Drunen noemt een voorbeeld. ‘Een van onze klanten kon geen betalingsrisicoverzekering afsluiten omdat zijn risico te groot was. Wij hebben hem geholpen met het verminderen van zijn risico’s, onder meer door verbetering van de voorwaarden, de klachtenprocedure en het debiteurenbeheer. Daarna was verzekeren een fluitje van een cent.’

Aangenaam en makkelijk leven

Volgens Sewüster gaat het erom dat je als ondernemer waarde toevoegt. ‘Daar moet innovatie op gericht zijn. En dat doe je meestal niet aan de hand van standaardproducten, maar wel met op maat gesneden diensten.’

De Zwart vult aan: ‘Een website bouwen, dat kan iedere brugpieper op zijn zolderkamer. Maar het echte verhaal gaat natuurlijk veel verder. Dan kom je uit bij professionele hybrides van online en offline marketing.’

Innovatief denken speelt zich dus af op technisch én op sociaal vlak. ‘Mensen willen aandacht’, stelt Reitsma. ‘Persoonlijke contacten zijn cruciaal.’ De Zwart noemt dit treffend H2H: human to human.

We zien de slinger terugdraaien. Banken zien in dat botweg filialen sluiten niet de oplossing is. En grote organisaties roepen irritatie op met keuzemenu’s als mensen willen bellen. De oplossing? Bancaire steunpunten in supermarkten, concepten à la Coolblue. Persoonlijke aandacht; it’s social innovation, stupid!

Techniek staat ten dienste van mensen. Onze uitdaging is om hybrides te vinden van technische en sociale innovaties die het leven aangenaam en makkelijk maken! 

emmen tafelgesprek nieuw3emmen tafelgesprek nieuw1

Tekst: Andre Staas, Foto: Erik Riensema, Locatie: www.hoteltencate.nl