Met passie in veranderen innoveert ondernemend Assen

16-06-2015

v.l.n.r. Willem Everts, Ronald Obbes, Peter Kok, Jan Reitsma, Joost Morsink, Jos Bosboom, Harry de Lange.

Zet zes Asser ondernemers bij elkaar over de vraag hoe zij innovatie vormgeven en je krijgt verhalen uit zes invalshoeken. Maar of de innovatie nu ruimtelijk, technisch of dienstverlenend is, het sleutelwoord luidt: passie in veranderen. 

Herstel verloopt grillig

Na jaren van economische crisis trekken de stofwolken langzaam op. Dat is volgens Peter Kok van Peter Kok Accountants & Adviseurs te merken aan de huizenmarkt. ‘Notarissen en bouwbedrijven hebben meer te doen en consumenten weten de weg naar de bouwmarkt en de meubelzaak weer te vinden.’ Ook Willem Everts, directeur van DIA, is optimistisch: ‘Ondernemers ontwikkelen meer activiteiten en organiseren meer evenementen’

Volgens Ronald Obbes, directeur van VVV Assen, geeft ook de binnenstad tekenen van opleving: ‘De horeca bijvoorbeeld trekt aan.’ De recente sluiting van een boekenwinkel is echter voor Joost Morsink van Hanze Geschenken een teken dat we er nog niet zijn. ‘Met Zuiderzeegelden wordt de halve stad verbouwd. Dat is mooi voor bouwbedrijven, maar minder leuk voor bezoekers die ook al tegen hogere parkeerkosten aanlopen.’

Volgens Harry de Lange, directeur van De Lange & Partners, gaat de opleving traag. ‘Zeker in Noord-Nederland besteden ondernemers maar weinig aan opleiding en training. Het herstel heeft ingezet, maar verloopt heel grillig.’ Directeur Jan Reitsma van Sensor City Assen constateert een lage investeringsbereidheid. ‘Voorzichtig durven ondernemers weer, maar de crisis is bepaald nog niet weg.’

Leegstand én nieuwbouw

Aan de ene kant zien we een enorme leegstand, zowel in de binnenstad als op de bedrijventerreinen. En aan de andere kant zijn er plannen om een nieuw Factory Outlet Center (FOC) te openen met maar liefst tweehonderd winkels en blijft de gemeente gewoon nieuwe bedrijventerreinen aanleggen. Hoe zit dat?

‘De binnenstad heeft een grote overcapaciteit’, aldus Obbes. ‘De trage groei van het aantal inwoners, de economie én de ontwikkeling van webshops heeft de situatie drastisch doen veranderen. Ik zie het er niet echt van komen dat bezoekers van het FOC naar de binnenstad komen. Maar als het er komt, moeten we een antwoord hebben. ’Ook Morsink ziet het FOC als een bedreiging. ‘Die mensen komen echt niet naar de binnenstad. Andere steden in ons land laten dat zien.’ Obbes wijst op een onderzoek van Rabobank dat aangeeft dat 83% van de bezoekers van de binnenstad tevreden zijn over hun centrum.

‘We moeten de binnenstad sowieso kwalitatief anders invullen’, betoogt Reitsma. ‘Vanuit Sensor City Assen hebben we geprobeerd de ondernemers enthousiast te krijgen voor ons project Draadloze Binnenstad. Maar ze willen niet investeren. Ze realiseren zich niet dat de komende jaren veel gaat veranderen.’

Een lastig vraagstuk dus, ruimtelijk innoveren. Obbes merkt op dat innoveren moet, linksom of rechtsom. ‘Ik zie veel innovaties op het gebied van duurzaamheid. Bijvoorbeeld zonnepanelen en LED-verlichting. Maar ook nieuwe apps en het horeca-systeem My Order. Zulke dingen brengen ondernemers verder.’

Op het gebied van e-learning ziet De Lange grote mogelijkheden. ‘Zeker als je e-learning, bijvoorbeeld de theorie of een film, koppelt aan persoonlijk oefenen.’

Volgens Morsink moet er veel meer beleving in de binnenstad komen. ‘Dat kan aan de hand van apps.’

Uniek positioneren

Nieuwe technieken maken volgens Reitsma nieuwe diensten mogelijk. ‘Technische innovaties zorgen voor data en informatie over klanten. Dit kan in de marketing ondernemers écht verder helpen. Ze kunnen zich uniek positioneren, maar dan moeten ze wel bereid zijn om een aantal zaken drastisch anders aan te pakken.’

Zien we daar één grote webshop voor de Asser binnenstad aan de horizon?

Everts wijst op de mogelijkheden die innovatie in dienstverlening biedt. ‘Als je belangstellend vraagt en geduldig uitleg geeft en een stapje extra doet, dan voelt de klant zich koning. Online bereik je nooit zo’n gevoel.’

De Lange stelt vast dat veel ondernemers nog steeds niet begrijpen wat dienstverlenen inhoudt. ‘Het begint met kennis en gratis adviezen’, stelt Morsink.’Daardoor verkoop je meer en tegen betere prijzen.’

Ondernemen met passie dus, daar komt het op aan, zo kan je het verschil maken. Als ondernemer, maar ook als stad. Aan de hand van innovaties op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling, techniek en dienstverlening. 

Harry.de.lange.jpgwillem.everts-ronald.obbes-peter.kok.jpgJan.Reitsma.jpgjoost.morsink.jpg

Tekst: Andre Staas, Foto: Erik Riensema, Locatie: www.drentsarchief.nl