• Start
  • Economisch
  • 'Na een lange winter investeren we in de lente voor weer een goede zomer'

'Na een lange winter investeren we in de lente voor weer een goede zomer'

14-09-2015

v.l.n.r. Frans Brugman, Douwe Meetsma, Michiel Slot, Jos Bosboom, Caspar Jansen, Rob van Ginneken, Henk Vrieling.

Zes bevlogen ondernemers - klein en groot - in gesprek over het economisch klimaat, innovatie en duurzame inzetbaarheid. Rode draad blijkt de persoonlijke benadering. "Hoe je erin staat, hangt echt volledig van jezelf af", stelt Caspar Jansen van Haldu Groep, de helpende hand bij het invullen van de flexibele schil van hun relaties.

Zo schetst Henk Vrieling van De Inkoop Adviesgroep hoe zij tijdens de crisis tegen de stroom in zijn gegroeid. "Dat had te maken met de manier waarop wij onszelf hebben neergezet ten opzichte van onze opdrachtgevers. Wij bleven maatwerk leveren, gingen niet op in de bulk." Ook de anderen blijken met oog voor kwaliteit de crisis goed te hebben doorstaan, al dan niet ingegeven door het feit dat onder druk alles vloeibaar wordt. Toch mag duidelijk zijn dat het de wereld op z'n kop heeft gezet. Maar is dat erg? Het biedt ook kansen, dwingt tot nieuwe inzichten, zorgt dat het kaf van het koren gescheiden wordt. En het hoort erbij, weet Douwe Meetsma van Meetsma Advies. "Ik ben al twintig jaar bezig en heb deze cyclus verschillende keren voorbij zien komen. Vorig jaar was slecht, dit jaar gaat het goed. Er komt weer geld beschikbaar, het vertrouwen groeit. Offertes die soms al twee jaar op tafel liggen, zijn nu ineens akkoord."

Certificering


Als ondernemer krijg je ook met veranderende wet- en regelgeving, verplichte certificering te maken. Zeker in combinatie met de crisis zagen veel ondernemers zich voor een enorme uitdaging geplaatst. Maar ook hier geldt: hoe pak je het zelf op? Michiel Slot van Slot Verzuimbeheer meent dat een certificaat voor veel ondernemers slechts een papieren document is. "Dan kun je net zo goed van het certificeren afstappen. Wat het je als ondernemer daadwerkelijk oplevert, is belangrijk." Daar hebben de anderen niets tegen in te brengen. "Je moet het als ondernemer serieus oppakken, echt in je hart sluiten. Het helpt je efficiënter, effectiever te werken en dat levert uiteindelijk een beter product op", vullen Meetsma en Jansen elkaar in een soepel een-tweetje aan.

In de Cloud

Vervolgens komt het gesprek op innoveren. Rob van Ginneken van Nieuwenhuis Schade Onroerend Goed vertelt hoe succesvol hun switch van aannemersbedrijf naar schadebedrijf bleek. "Ieder seizoen brengt schade met zich mee en dus waren wij niet afhankelijk van de crisis. Ook hebben wij de zekerheid dat verzekeringsmaatschappijen alle facturen betalen." En Nieuwenhuis blijft innoveren door foto's met de iPad te maken, online te plaatsen en direct bespreekbaar te maken. Ook Frans Brugman van Van Elderen accountants | belastingadviseurs innoveert online. "Wij werken nu in de Cloud, laten klanten daar zelf hun gegevens inboeken. Wij kunnen vervolgens ter plekke inloggen, samen de gegevens bekijken, dankzij het zelf inboeken direct een kostenpost saneren en onze verdere meerwaarde laten zien." Vrieling werkt al langer in de Cloud, volgt ontwikkelingen op het gebied van automatisering op de voet zonder voorop te willen lopen.

Social media

Online innovatie kent verschillende vormen. Slot: "Ik publiceer mijn bezwaar- en beroepszaken in mijn LinkedIn groep 'avonturen van een verzuimexpert' en dat levert veel, vaak leerzame interactie op." Een ander fenomeen komt op tafel als Van Ginneken vertelt dat een via social media gedeelde foto van een verkeerd opgebouwde steiger direct een corrigerende reactie opleverde. "Wij stellen ons vaker kwetsbaar op, accepteren meer en meer dat iedereen zwakke punten heeft en zelfs fouten maakt", meent Jansen. Brugman onderschrijft dit met een mooi voorbeeld. "Wij zijn goed in de cijfers, minder sterk in het proces. Door hierin met een samenwerkingspartner op te trekken, hebben wij onze meerwaarde weten te vergroten." Het is de meerwaarde, de attitude 'niet lullen, maar poetsen' die nieuwe opdrachten - zelfs uit heel het land - oplevert. Belangrijk daarbij is positieve mond-tot-mondreclame, gevoed door persoonlijke acquisitie in de vorm van bijvoorbeeld etentjes en voetbalwedstrijden.

Verantwoordelijkheid

Na een laatste ronde over duurzame inzetbaarheid blijkt verantwoordelijkheid het sleutelwoord. Zo gelooft Jansen dat het delegeren van verantwoordelijkheden mensen laat groeien, daagt Brugman collega's uit hun ideeën zelf uit te werken en vulde Vrieling samen met zijn medewerkers de website voor het maximale rendement. Van Ginneken brengt het schouderklopje in. Een simpel 'wat hebben jullie het goed voor elkaar' of 'wat heeft onze receptioniste een prettige stem' doet wonderen. Afgaand op het lage verzuim en de positieve werkhouding kijken deze ondernemers met vertrouwen naar de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers. Maar als ondernemer moet je wel blijven investeren, niet voorbij gaan aan hun talenten, inzetten op open communicatie en een goede onderlinge samenwerking. Het betaalt zich uiteindelijk ook terug!  

Deze zes ondernemers laten zien dat het effect van externe factoren als de crisis en wet- en regelgeving - net als het succes van innovatie en de duurzame inzetbaarheid van medewerkers - voor een groot deel afhangt van de wijze waarop je als ondernemer de koe bij de hoorns vat. Het belangrijkste uitgangspunt voor de keuzes die je maakt, is en blijft kwaliteit ofwel het onderscheidend vermogen.

Startmakkelijk rondetafel Apeldoorn 09

Startmakkelijk rondetafel Apeldoorn 13

Tekst: Kopijatelier, Foto: Startmakkelijk, Locatie: www.dewildepieters.nl