• Start
  • Economisch
  • 'Netwerken is heel erg belangrijk, zeker hier in het Noorden'

'Netwerken is heel erg belangrijk, zeker hier in het Noorden'

12-07-2016

Zes ondernemers actief in de zakelijke dienstverlening in de regio Leeuwarden bespreken onder het genot van een lunch hun business. De financiële crisis hebben ze allemaal goed doorstaan, vertrouwen in de toekomst is er zeker. Een goed zakelijk netwerk is onmisbaar, daar zijn ze het allemaal over eens. "Zeker hier in het Noorden is netwerken heel erg belangrijk", weet Jacob Bartelds van TrendLease, gespecialiseerd in mobiliteit voor één dag en meer. "Koude acquisitie is er niet bij, je hebt echt een warme lead nodig om ergens binnen te komen."

Voor Hans Krol van Top of Holland, hét noordelijk bedrijfsnetwerk met tweehonderd leden, is het dagelijkse kost. "Netwerken wordt steeds belangrijker. Het is een vak, een continue proces waar je als ondernemer echt in moet investeren." Securitas, actief in beveiliging in de meest brede zin van het woord, onderstreept het belang van netwerken. "We zijn een wereldwijde organisatie, maar business is local", stelt Bart de Vries. "Wel zijn er regionale verschillen. Hier in het Noorden is het van belang je netwerk goed op orde te houden. In het Westen is een netwerk minstens zo belangrijk, maar de cultuur is duidelijk anders."

leeuw 01 

Netwerk op maat

De lokale netwerken blijken voor Jan Elmers van Holland Vlaggen minder interessant. "Hier in de regio is slechts een kleine markt voor vlaggenmasten en alles wat daarbij komt kijken. Aan lokale netwerkclubs heb ik dus niet veel. Ik moet verder kijken, weet dat we vooral via internet gevonden worden." Op lokaal niveau een biertje drinken, werkt juist wel voor Harm van Braak van FiscaalFit.nl, bedrijfsadviseur op het gebied van financiële risico's en fiscale voordelen. "In mijn branche ben je als het ware de huisarts van een ondernemer. Dat betreft een langdurige relatie, dan is een groot netwerk met vluchtige contacten minder interessant." Zo bouwen deze ondernemers ieder aan een eigen, rendabel netwerk. Ook online, maar menselijk contact blijft voor de meesten toch het belangrijkste. Daarbij gaat het ook om kennis vergaren, bij mensen tussen de oren komen. De drang om direct zaken te willen doen, moeten ze dan ook leren onderdrukken.

leeuw 02

Altijd werk

En dan de financiële crisis, al deze ondernemers blijken het goed te hebben doorstaan. "In onze branche is altijd werk", vertelt Van Braak. "Belasting besparen blijft toch de makkelijkste manier om geld te verdienen." Bij Top of Holland liepen de abonnementen tijdens de crisis zelfs beter dan nu. Harry Bartelds van Oto2Poets zag bedrijven bewuster met de kosten van hun wagenpark omgaan. "Door een leaseauto goed schoon te maken, betaalt de ondernemer niet of nauwelijks naheffingen. Bovendien krijgt de leasemaatschappij een betere prijs voor een auto die er goed uitziet. Een echte win-winsituatie dus." De Vries merkt dat bedrijven ook steeds bewuster naar hun beveiliging kijken. "Dat vergt een andere aanpak, waarbij wij ons richten op een integrale aanpak van beveiliging, terwijl de organisatie zich richt op de corebusiness. Een goed beveiligingsbeleid draait niet alleen om de steeds beter met elkaar communicerende systemen, ook de rol van de mens verandert. Het is aan ons om na te gaan waar de knelpunten liggen, wat de klant nodig heeft om er vervolgens proactief op te sturen."

leeuw 03 

Optimaal meebewegen

Niet alleen de beveiligingswereld is volop in ontwikkeling. "Ook vanuit TrendLease moeten we optimaal mee blijven bewegen", stelt Jacob Bartelds. "De bijtellingen veranderen continue, de jeugd gaat anders om met mobiliteit. Ook op het gebied van elektrisch rijden staat heel veel te gebeuren, Google en Apple ontwikkelen elektrische auto's, waarmee we straks in een treintje over de snelweg rijden." Harry Bartelds ziet auto's steeds veiliger worden, waardoor de focus voor Oto2Poets minder op schadeherstel komt te liggen. "Wij werken oplossingsgericht aan het secuur verwijderen van bijvoorbeeld krassen, vliegroest en belettering op bedrijfswagens."

leeuw 04

Nieuwe ontwikkelingen

Als we de auto's even parkeren, ziet Elmers verdere groei voor zijn Holland Vlaggen. "Nu we ook als importeur actief zijn, kunnen we ondernemers met vraag naar een zo voordelig mogelijk product nog beter bedienen. Daarnaast zien we in hoveniers een nieuwe klantengroep. Zij staan per slot van rekening als eerste bij bedrijven in de tuin waar een vlaggenmast niet zal misstaan." FiscaalFit.nl voorspelt naast verdere digitalisering van administratiesystemen, dat adviseren meer gecontroleerd en dus transparant gaat worden. "Een goede ontwikkeling voor de branche", stelt Van Braak. "In ons vak worden adviezen meestal niet gecontroleerd door bijvoorbeeld een second opinion. Ondernemers werken vaak jarenlang in dezelfde ondernemingsvorm en kijken verder niet naar mogelijkheden om in de huidige situatie belasting te besparen of investeringen te doen. Er is vaak veel meer mogelijk dan men denkt."

leeuw 05

Winstgevende toekomst

Netwerken blijft bij dit alles van wezenlijk belang en dus is Krol van plan om met Top of Holland op dezelfde manier door te gaan. "Wel willen we met andere, bijvoorbeeld meer branchegerichte bijeenkomsten onderscheidend en innovatief blijven. Ook grotere congressen met een combinatie van oud-ondernemers, start-ups en studenten staan op ons verlanglijstje." Vaststaat dat netwerken - in welke vorm dan ook - voor deze en andere ondernemers binnen de zakelijke dienstverlening in de regio Leeuwarden van groot belang is voor een rendabele toekomst.

leeuw 06

Tekst: Kopijatelier, Foto: Kiekez, Locatie: Post Plaza Leeuwarden