Wie in transitie zijn kansen pakt is koopman

01-02-2016

Wie denkt dat we na zeven jaar crisis de draad gewoon weer kunnen oppakken komt bedrogen uit. Er voltrekt zich een heuse transitie met verstrekkende gevolgen voor iedere ondernemer. Trendsetters pieken, volgers groeien en achterblijvers leggen het loodje.

Wolken trekken op 

Een inspirerende omgeving. Zo mag je het stad-Groninger Energy Plaza, en in het bijzonder Hampshire Plaza Groningen, gerust noemen. In een creatieve omgeving met veel innovatieve bedrijvigheid biedt het opvallende horecabedrijf met 120 kamers, 11 zalen en een restaurant een compleet aanbod voor ondernemers op Energy Plaza en ver daarbuiten.

Zes ondernemers bomen er over zakendoen in Groningen. Het bedrijf van salesmanager Suzanne de Bruin veert op na donkere jaren. ‘We boeken weer meer kamers en zakelijke bijeenkomsten; de wolken trekken duidelijk op.’

Ook Wietze Hulshof, directeur van Triacc Adviseurs en Accountants, ziet de lucht opklaren: ‘Sommige bedrijfstakken, zoals de melkvee- en varkenshouderij, hebben het moeilijk, maar veel bedrijven zitten in de lift. Een probleem is wel dat banken terughoudend zijn met financieren. Dit remt de economie. Terwijl het zo’n goed moment is voor start ups na de jarenlange sanering.’

Hampshire2

Kennis en kunde bundelen

Frits Potze, managing director van ColliCare Logistics, heeft weinig gemerkt van de crisis omdat hij rijdt naar en van Scandinavische landen die relatief weinig last hadden van de crisis. Jacob Bartelds, directeur van Short Lease Express, constateert een verschil tussen stedelijke en landelijke gebieden: ‘In steden als Groningen en Zwolle zien we een enorme dynamiek. Daar vinden veel start ups plaats en is er een toenemende behoefte aan mobiliteitsoplossingen, zo merken wij.’

Ook naar opleidingen en trainingen is weer meer vraag, stelt Hilda Bolhuis, directeur van HOC Opleiding & Training. ‘Ik  merk dat ondernemers nieuwe uitdagingen aangaan. Daarbij kijken ze niet teveel terug, maar vooral vooruit: hoe zien hun markten er over pakweg tien jaar uit, hoe ontwikkelt zich de vraag?’

Marjolein de Vries, salesmanager bij app-ontwikkelaar BeepRoger, ziet nieuwe manieren van werken die aansluiten op nieuwe markten. ‘Het komt erop aan dat je als ondernemer de beste kennis en kunde bundelt om zo de beste producten en diensten te kunnen leveren.’

Hampshirehotel3

Continu aanpassen

Hiermee zijn we beland bij de koers die overlevende ondernemers zetten: volg ontwikkelingen en speel daarop in met innoveren en investeren. Hulshof benadrukt de vorming van ZZP-consortia die in samenwerking de juiste expertise voor specifieke projecten bundelen en zo op maat gesneden ook omvangrijke opdrachten aan kunnen. ‘Ik zie na de schaalvergroting van voor de crisis een schaalverkleining ontstaan: nieuwe ketens van samenwerkende ZZP’ers. Maar naast de financieringsproblemen lopen die ook aan tegen kwetsbaarheid: als zich in één schakel in de keten problemen voordoen, bijvoorbeeld op het gebied van betaling, kan de hele keten omvallen en zelfs de regionale economie schade oplopen.’

Bartelds ziet nieuwe organisatievormen ontstaan: ‘We krijgen plattere organisaties die niet meer top-down, maar bottom-up functioneren. Alle medewerkers denken en doen mee; vergelijk de directeur of manager maar met de chef-kok die samen met zijn team prestaties neerzet.’

Aanpassen, dat is voor Bolhuis het sleutelwoord. ‘Wie aanpast, overleeft. Alleen, voor hoger opgeleiden is dat makkelijker te doen dan voor laaggeschoolden.’De Bruin herkent zit beeld: ‘Aanpassen aan de behoefte van je klant, dat begint niet bovenin, maar bij de receptie.’

En zo ziet De Vries steeds meer oplossingen ontstaan die het resultaat zijn van een inspirerende samenwerking tussen aanbieder en klant. ‘Je klant betrekken en samen producten en diensten bedenken, zo creëer je de beste oplossing en de hoogste toegevoegde waarde.’

Hampshire4 

Kodakiseren

Bedrijven die de noodzakelijke transitie niet aangaan haken onvermijdelijk af. Kodakiseren, om maar eens een nieuw woord te introduceren. Bedrijven als V&D en Scapino vallen niet voor niets om. Zij hebben de boot met de prachtige naam “Nieuwe Werkelijkheid” gemist. Digitalisering is een belangrijke aanjager van de transities.’Digitalisering en automatisering hebben invloed op organisaties, zowel op processen als op medewerkers’, aldus De Vries. ‘Het komt erop aan om er op tijd bij te zijn. Je hoeft niet echt voorop te lopen, maar als je te lang wacht, dan kan het te laat zijn.’

In een tijdsgewricht van snel veranderen en continu meebewegen moet je je medewerkers mee krijgen. ‘Sterker nog’, vult Hulshof aan, ‘het verandervermogen van een bedrijf staat of valt met de competenties van de medewerkers en de mate waarin de ondernemers erin slaagt om de betrokkenheid maximaal te maken.’

Hampshire5

Wie niet op tijd beweegt….

De uitdaging: bedenk een productieve mix van digitale en persoonlijke dienstverlening. Je kunt nog zoveel automatiseren, zakendoen blijft een kwestie van mensenwerk. ‘Het zijn je mensen die uiteindelijk zorgen voor een unieke beleving van je bedrijf of merk’, zo besluit De Bruin. ‘Het zijn je mensen die de veranderingen moeten dragen en dat zit hem vaak in kleine dingen. Wees bijvoorbeeld eens aardig of doe wat je belooft.’

De Nieuwe Medewerker maakt of breekt je bedrijf. Geef hem of haar dus de ruimte. De wereld verandert, de transitie zet door. Hou in de gaten: “Wie niet op tijd beweegt, wordt door de geschiedenis ingehaald”. Wie zei dit ook alweer? 

Hampshire6

Tekst: Andre Staas, Foto: Kiekez, Locatie: Hampshire Hotel – Plaza Groningen - Vergaderen in Groningen