• Start
  • Economisch
  • 'Zonder innovatie en samenwerking geen toekomst voor eenpitters'

'Zonder innovatie en samenwerking geen toekomst voor eenpitters'

02-05-2016

Ondernemend Noord Nederland telt grote, maar ook veel kleine ondernemers. Ondernemers die in de nasleep van de crisis nog altijd hard moeten werken om hun hoofd boven water te houden. In het winkelcentrum van Assen - waar de leegstand pijnlijk zichtbaar is - schuiven zeven kleine ondernemers rond de tafel. In een overwegend optimistisch gesprek zien zij de meerwaarde van innovatie en samenwerking. "Zonder is er namelijk geen toekomst voor de kleine ondernemer." 

Op de vraag hoe het de ondernemers vergaat, komen wisselende antwoorden. "Het loopt nog altijd stug", ervaart Jos Bosboom van Foresttree Marketing Solutions. "Vooral na het omvallen van de bekende winkelketens gaat het minder makkelijk dan vorig jaar", ziet ook Edwin Bijkersma van Security Cloud Shop. Toch klinken er ook positieve geluiden. Zo erkent Corine van Dijk van Tol Secretarie dat men voorzichtiger is geworden, maar geld is er wel degelijk. Geld dat zzp'ers juist makkelijker uitgeven en dus heeft Marc Lammerts met vooral eenpitters in zijn klantenbestand geen klagen met Reclame Noord. Ook Peter Kok accountancy & advies merkt aan zijn klanten dat de economie weer aantrekt, terwijl Mohamed Azghoughi van Personeel Service Noord kansen ziet om met flexibele arbeidskrachten in te spelen op de krimp in bijvoorbeeld de zorg en techniek.   

tafelgsprek assen 1

 

Samenwerken

Voor fotograaf en grafisch ontwerper Rick Karg van Kiekez! gingen zelfs nieuwe deuren open. "Ik ging vanuit huis werken, wat tot een samenwerking met mijn vrouw en een ander echtpaar leidde. Vanuit Kleur Je Klant bieden we ondernemers diverse workshops en trainingen, waarbij ik mijn eigen rol als vormgever heb." Ook Marc werkt samen en wel met zijn overbuurman. "We doen eigenlijk hetzelfde werk. Bij grote opdrachten zijn we elkaars extra handen. Daarnaast vullen we elkaar aan, hij mij op het gebied van stickers, ik hem als het gaat om het bedrukken van kleding." Voor Edwin is dit de kracht van samenwerking. "Je moet weten waar je niet goed bent, voor welke taken je juist bij een ander moet zijn." Zo deed Corine een keer de acquisitie voor een klant, maar dat bleek niet haar ding. "Daarvoor kun je mij dan weer inschakelen", reageert Jos, die meent dat zzp'ers elkaar onderling meer moeten gunnen. Peter ziet samenwerking als een keten, die zo sterk is als de zwakste schakel. "Door elkaars zwakke punten op te vangen, sta je dus een stuk sterker."  

tafelgsprek assen 2

Innoveren

Al die kleine ondernemers bevinden zich in een veranderende omgeving, wat vraagt om innoverend vermogen. "Steeds vaker zien we bij bedrijven een lege ontvangstbalie", signaleert Corine. "Jammer, maar het biedt wel kansen voor onze secretariële ondersteuning op afstand." Al pratend lijkt een oplossing voor de lege ontvangstbalies gevonden: de digitale receptioniste. "Een leerling die in het ziekenhuis ligt, zit toch ook gewoon via een tablet in de klas", onderbouwt Marc het idee. Edwin weet als geen ander dat je met de tijd mee moet gaan. "Wat nieuw is, is niet slecht. Zo verkoop ik geen beveiligingsproducten meer zonder app." Dat veel van dit soort ontwikkelingen in het Noorden wat langzamer gaan, zien ze allemaal. "Met een toegangspas door iedere deur is in het Westen normaal, hier zijn we liever goed van vertrouwen."

tafelgsprek assen 5

Digitaliseren

Jos houdt wel van innoveren en ziet kansen in het digitaal communiceren. "Met mijn tweede bedrijf Startmakkelijk onderzoeken we de mogelijkheid om deze ronde tafelgesprekken digitaal te voeren." Ook Mohamed ziet in zijn branche verregaande digitalisering. "Het contact met onze uitzendkrachten verloopt veel via social media. Het maakt dat we, waar nodig, snel kunnen ingrijpen en bijsturen." Met social media kan een zzp'er zich echter helemaal geen van-negen-tot-vijf-mentaliteit meer veroorloven. "Natuurlijk ben ik altijd het eerste aanspreekpunt", zegt Edwin. "Maar je moet ook de discipline hebben om af en toe iets uit te zetten. Voor die momenten heb ik een app die mijn telefoon alleen laat overgaan als iemand mij binnen vijf minuten een tweede keer belt."  

tafelgsprek assen 3

Ambiëren

En dan de toekomst. "Ik ga voor een goed lopende Cloud Shop met vijf satellietpunten van waaruit we ondersteuning bieden bij de installatie van beveiligingsapparatuur", trapt Edwin af. Jos hoopt een aantal code-experts aan te nemen voor de ontwikkeling van online marketing solutions. "Om tot een ketting van verbonden bedrijven te komen, wil ik mij meer richten op het schrijven van businessplannen." Mohamed hoopt met de groei van zijn bedrijf meer actief te zijn op de achtergrond. "Als avonturier wil ik daarnaast ook nog wel wat anders gaan doen." Ook Marc gaat voor groei. "In mijn branche zie ik een digitale verschuiving ten koste van het traditionele drukwerk. Daarbinnen wil ik groeien, het liefst op een werkplek buitenshuis." Ook Peter ziet een verschuiving. "In de accountancy liggen genoeg kansen, waarbij het achteraf leveren van cijfers plaatsmaakt voor het leveren en interpreteren van tussentijdse cijfers voorzien van een goed advies." Met Tol Secretarie blijft Corine inspelen op de groeiende behoefte om secretariële ondersteuning uit te besteden. "In die markt wil ik Tol als herkenbaar merk neerzetten." Voor Rick biedt Kleur Je Klant een pad dat hij zeker blijft volgen. "Daarnaast wil ik back to basic, het extreme outdoor leven combineren met fotografie." En zo heeft iedere kleine ondernemer zijn eigen ambities in een steeds veranderende omgeving, wat dus vraagt om samenwerken en innovatie.

tafelgsprek assen 4

Tekst: Astrid Mensink, Foto: Kiekez, Locatie: www.kunstplazaschurer.com