BouwGenius, draagvlak voor bouwlieden uit het buitenland

BouwGenius

De bouw kende een diepe crisis met veel ontslagen. Nu is het de snelst groeiende sector van ons land, maar een deel van de ontslagen mensen keert niet terug. Ook bestaat er veel onrust rond de wet voor zzp'ers en is het opleiden van timmerlieden zo goed als stilgevallen. Goed personeel is dus moeilijk te vinden. “Wij spelen op de schaarste in door in de bouw draagvlak te creëren voor personeel uit het buitenland”, zegt Paul Muller, eigenaar van BouwGenius. “Wij leveren al jaren flexibele arbeid in de bouw en zien de noodzaak om over onze grenzen heen te kijken.”

Met personeel uit het buitenland weet BouwGenius overigens niet alleen de schaarste het hoofd te bieden, ook weten zij kosten te reduceren. “De bouw kent een dure CAO, met onder andere de verplichte reis- en verblijfskosten is mobiliteit erg kostbaar”, weet Muller. “Veel productie zit in het Westen van ons land, de bouwbedrijven juist in het Oosten en Zuiden. Door personeel uit het buitenland op locatie onder te brengen, nemen wij de kosten voor mobiliteit weg.” Buitenlanders zijn dus niet goedkoop, omdat ze onderbetaald zouden worden. Ze krijgen hetzelfde loon als personeel uit eigen land. De winst ligt puur op het vlak van mobiliteit. Bovendien zijn buitenlanders in de weken dat ze hier zijn bereid meer uren te maken, altijd beter dan op een hotelkamer zitten.

Regionaal

Met het oog op mobiliteit heeft BouwGenius bewust gekozen voor een regionale aanpak met kantoren in Zwolle, Den Bosch, Amsterdam en binnenkort Rotterdam. “Wij bemiddelen personeel dat bij bouwbedrijven over is, werken met eigen mensen, zzp'ers en willen ook de EU-oplossing landelijk uitrollen”, vertelt Muller. “De noodzaak om ook personeel uit het buitenland in te zetten, begint natuurlijk bij de klant. Zeker in aanloop naar de kerst- en zomervakantie zitten bedrijven meestal om extra mensen te springen, maar de angst voor de taal belemmert nog te vaak om buitenlanders in te schakelen. Wat dat betreft, hebben wij nog wat draagvlak te creëren. , maar bedrijven die bereid zijn daarin in mee te denken, zijn in onze ogen klaar voor de toekomst.” 

Draagvlak

BouwGenius is groot geworden met de timmerman, maar richt zich nu ook op UTA personeel, waaronder projectleiders en uitvoerders. “Altijd weten wij aan de vraag van de klant te voldoen, vaak ook op korte termijn”, zegt Muller. “Wel zien wij dat de standaard oplossingen op termijn niet meer werken. Zo is het misschien beter om op maandag in plaats van donderdag te bellen voor extra personeel dat de week erop nodig is. Graag gaan wij met onze klanten om tafel, denken wij mee in een strategische planning om ook in de toekomst bouwprojecten met ons flexibele personeel, al dan niet uit het buitenland, succesvol af te kunnen ronden.”

 

BouwGenius
Weergaven
Voorpagina (eerste niveau) 4541
Tweede niveau 1693
Nieuwsberichten 76920
Deze pagina 3466