Goodwin: betere prestaties én meer plezier op het werk

Goodwin

De “stille improductiviteit” in menige organisatie komt vaak voort uit het feit dat medewerkers niet optimaal in hun kracht zitten. Goodwin helpt organisaties om de talenten van hun medewerkers optimaal tot bloei te laten komen. Met als gevolg dat ze beter gemotiveerd en met meer plezier hun werk doen. Organisaties en medewerkers worden daar allebei beter van.

Werken en leren

Vanuit een bedrijfskundige achtergrond en een jarenlange ervaring in technisch georiënteerde organisaties startte Rob Cuperus in 2005 als zelfstandig interimmanager. ‘Ik heb veel veranderingen meegemaakt en verschillende ervaringen opgedaan in zich ontwikkelende organisaties. Met een schat aan kennis en ervaring op het gebied van verandering en ontwikkeling heb ik een aantal jaren als interimmanager veranderingsprocessen bij verschillende organisaties begeleid vanuit Leiden.’

Uurtje-factuurtje bevredigde toch niet helemaal en na een grondige heroriëntatie besloot Cuperus terug te gaan naar zijn roots in het Friese Gorredijk. ‘Mijn fascinatie was en is een antwoord te zoeken en te vinden op de vraag hoe een organisatie zijn medewerkers zo ver mogelijk kan ontwikkelen met kennis en vaardigheden.’

En zo ontstond Goodwin, dat met een focus op leren en werken organisaties helpt om het maximale uit zijn medewerkers te halen door die maximaal in hun kracht te zetten.

Mensen in hun kracht zetten

Cuperus laat zich leiden door een aantal grote trends, bijvoorbeeld op het gebeid van ict en logistiek, maar ook medewerkers zoveel mogelijk verantwoordelijkheid geven. Hij combineert zijn bedrijfskundige kennis en ervaring met de expertise van samenwerkingspartners, onder meer op het gebied van ict en big data. Op de EVC-systematiek (erkenning verworven competenties) borduurt hij voort door medewerkers in staat te stellen om gevalideerd bij te houden wat ze kennen en kunnen. ‘Daarbij kijk ik naar in- en externe ontwikkelingen en kansen, die de combinatie werken-leren biedt. Mijn ervaring is dat je zo in de praktijk enorm veel kunt leren. En ook moet leren, want de ontwikkelingen gaan razendsnel. Mensen in hun kracht zetten, hun talenten aanboren, dat biedt kansen aan organisaties en hun medewerkers.’

Het beste uit de medewerkers halen

Goodwin werkt in opdracht van verschillende organisaties, veel in de maakindustrie, maar ook wel in de zorg. ‘We beginnen met een inventarisatie van in- en externe ontwikelingen, met de visie en de koers van de opdrachtgever. We nemen, op papier én fysiek, de organisatie grondig door. Daarbij komt het aan op goed kijken en luisteren. Als ik dan een beeld van de organisatie heb, kan ik een “van plan” maken. Dit is een proces, waar de opdrachtgever intensief bij wordt betrokken. Het begint met duidelijke en concrete doelstellingen en randvoorwaarden. Activiteiten worden vervolgens in het proces ingevuld. Daarmee maak ik optimaal gebruik van de in de organisatie aanwezige kennis en kansen. Ik schuw een out-of-the-box aanpak niet. Als maar duidelijk is wat het vertrekpunt is en welke stappen en volgstappen er nodig zijn om te komen tot een organisatie, die het beste uit zijn mensen haalt. Daarbij kijken we uiteraard naar het systeem van functioneren en beoordelen. Mijn overtuiging is, dat hoe meer we daarbij stimuleren en hoe minder we afrekenen, hoe beter de mensen functioneren. Een kwestie van leiderschap en omgaan met elkaar dus.’

Cuperus heeft voorbeelden te over van succesvolle veranderingsprocessen, stuk voor stuk ontwikkeld op maat van de betreffende organisatie. Meer plezier leidt tot betere prestaties en daar wordt iedereen beter van!

Goodwin
Weergaven
Voorpagina (eerste niveau) 3223
Tweede niveau 851
Nieuwsberichten 26941
Deze pagina 3360