Modderkolk stelt bij realisatie op-maat-installaties de klant radicaal centraal

Modderkolk Projects & Maintenance B.V.

Al meer dan negentig jaar helpt Modderkolk bedrijven met behulp van elektrotechnische en automatiseringsinstallaties met succes hun doelen te halen. Hoe? Door installaties altijd op maat te ontwerpen, produceren, installeren, inspecteren en onderhouden. En dat voor drie verschillende markten: watermanagement, industrie en gezondheidszorg. “Dat doen wij met name dicht bij huis in de zuidelijke helft van Nederland, maar ook wel in het hoge Noorden”, zegt directeur Simon de Luij. “Waar wij ook actief zijn, altijd staat de klant radicaal centraal.”

Het centraal stellen van de klant staat bij Modderkolk altijd al hoog in het vaandel. “Een combinatie van zaken maakt dat wij ons op dit vlak echt onderscheiden”, stelt De Luij. “In tegenstelling tot veel andere bedrijven pakken wij bijvoorbeeld bij de verplichte validatie van een operatiekamer de elektrotechniek, luchtbehandeling en het nemen van samples in één keer op. Het ziekenhuis is de operatiekamer maar heel even kwijt en heeft op deze manier met één partij en één inspectierapport te maken.” Met deze klantgerichte instelling weet Modderkolk al jaren vijfennegentig procent van al het werk binnen budget, tijdspanne en scope van het project te realiseren.

Hiërarchische lijnen

Een paar jaar geleden stelde Modderkolk de klant nog radicaler centraal door de eigen organisatiestructuur ingrijpend te veranderen. “Tijdens onze verbetersessies kwam bij ons het besef dat er wel heel veel onnodig via de hiërarchische lijnen werd gecommuniceerd”, licht De Luij toe. “Onze medewerkers hadden met een afdelingsmanager en projectmanager te maken, die soms als een vader en moeder tegen elkaar werden uitgespeeld. De afdelingsmanager maakte heldere afspraken met de eerste projectmanager over de inzet van zijn mensen. Als dit project een weekje uitliep, kon de tweede projectmanager in afwachting van dezelfde mensen niet aan de slag.”

Zelfsturende cellen

Geïnspireerd door het boek Eckart’s Notes van de succesvolle ondernemer Eckart Wintzen besloot Modderkolk de hiërarchische lijnen vaarwel te zeggen. “Wij werken nu in cellen, waarin alles aan mensen en materialen rond de klant is georganiseerd”, gaat De Luij verder. “Binnen de kaders die wij als directie stellen, kunnen onze mensen nu veel meer zelf beslissen. Niet alleen weten zij precies wie de klanten zijn, ook de klanten kennen onze mensen beter, wat de betrokkenheid en communicatie alleen maar ten goede is gekomen.” Met deze aanpak weet Modderkolk als geen ander de doelen van hun klanten te realiseren. Het bracht ze een goede vaste klanten portefeuille, van belang voor de gewenste continuïteit op de weg naar een eeuwig florerend bedrijf.

Modderkolk Projects & Maintenance B.V.